سعید رضوانی گفت: بنا بر طرح ابتکاری دادستانی همدان پروندهها در صورت رضایت طرفین و پرداخت دیه از طریق شرکتهای بیمه بدون نیاز به دادگاه حل و فصل میشوند.
او گفت: بیش از ۷۰ درصد پروندههای تصادفات را در همدان پرونده تصادفات خرد تشکیل میدهد که باید برای حل و فصل سریع این پروندهها با حذف ارجاع به دادگاه و دادسرا به دنبال ایجاد فضایی برای حل و اختلاف با رضایت طرفین هستیم که میتواند در کنار ایجاد صلح و سازش از معطلی و زمانبر شدن پروندهها نیز جلوگیری کند.
معاون دادستان همدان از ارتقاء فرهنگ رانندگی به عنوان بزرگترین عامل کاهنده تصادفات یاد کرد و گفت: رعایت قانون و گذشت و احترام بیشتر به یکدیگر در رانندگی باید در جامعه نهادینه شود و اگر صنعت بیمه در این زمینه نیز هزینهای انجام دهد یک نوع سرمایهگذاری در جهت کاهش تصادفات خواهد بود.
رضوانی با بیان اینکه برای حمایت از حقوق عامه و تسریع در رسیدگی به پروندههای مرتبط با پرداخت دیه متعلق به صدمات بدنی که جزء جرائم قابل گذشت است، مقرر شده تا پس از تأیید نهایی کارگروه مربوطه بررسی چنین پروندههایی در شوراهای حل اختلاف انجام شود، گفت: در این زمینه همه تحقیقات مورد نیاز شامل گواهی مرتبط با پزشکی قانونی و صورتجلسههای کلانتری و پاسگاه در شوراهای حل اختلاف پیگیری میشود.
او با اشاره به فعالیت یک دادسرا در شهرستان همدان گفت: دادسرای شهر همدان دارای ۱۱ شعبه بازپرسی و ۱۰ شعبه دادیاری است، که پروندههای واصله از مراجع انتطامی و شکایات، در این معاونت بررسی و به شعب مختلف دادسرا حسب براساس زمینههای طرح دعوا ارجاع داده میشود.
معاون دادستان همدان با بیان اینکه سرقت خرد، توهین، ضرب و جرح عمدی بیشترین پروندههای دادسرای همدان هستند، گفت: در کنار موارد عنوان شده جرائم مربوط به فضای مجازی نیز با گسترش فعالیتهای مردم در این فضا زمینهساز تشکیل پروندههایی با حجم بالا در دادسرای همدان شده است، که بر همین اساس نیازمند اقدامات جدی در مدیریت این فضا هستیم.
رضوانی گفت: متأسفانه در شهرستان همدان برخی جرائم از جمله کلاهبرداریهای فضای مجازی اتفاق میافتد بر همین اساس در بحث کلاهبرداریهای اینترنتی علیرغم تلاش پلیس فتا، شناسایی سارقان کمی سخت و زمانبر است لذا تأکید داریم مردم در این موارد به توصیههای پلیس توجه کرده و اجازه سوءاستفاده به سارقان ندهند.
او با اشاره به اینکه درصد بالایی از ابلاغهای قضایی شهرستان همدان از طریق سامانه خدمات الکترونیک ثنا به دست مردم میرسد، گفت: تحویل ابلاغهای قضایی بهصورت حضوری درگذشته بیشتر برای مردم حاشیهساز میشد و مردم فکر میکردند چه اتفاقی افتاده، اما با راهاندازی سامانه ثنا و تحویل ابلاغ قضایی از این طریق ضمن تسهیل در تحویل ابلاغها در حفظشان و آبروی مردم هم تأثیرگذار بوده است.
معاون دادستان همدان گفت: الکترونیکی شدن خدمات دستگاه قضایی هم در پیشبرد امور این دستگاه و هم در امور مردم کارساز بوده بهطوریکه پروندههای وارده به دادگستری همدان در کوتاهترین زمان ممکن رسیدگی و نتیجه مشخص میشود و حال میتوان گفت شعب دادگستری همدان ازنظر پروندهها بهروزرسانی شده است.