دومین نشست کمیته علمی UNSCEAR با حضور رییس مرکز نظام ایمنی هسته‌ای و مدیرکل نظارت محیطی، پایش و فوریت‌های پرتوی کشور و بیش از ۱۵۰ دانشمند برگزار شد.

هفتادمین نشست کمیته علمی سازمان ملل متحد در مورد اثرات تشعشعات اتمی (UNSCEAR) با حضور بیش از ۱۵۰ دانشمند از ۳۰ کشور عضو کمیته و ۱۱ سازمان بین‌المللی در مرکز بین‌المللی وین، اتریش از ۱۹ تا ۲۳ ژوئن ۲۰۲۳ (برابر با ۲۹ خرداد تا ۲ تیرماه) برگزار شد. 

این گردهمایی، دومین نشست کمیته علمی UNSCEAR بود که با حضور ایران به عنوان عضو ثابت برگزار شد.

در هفتادمین نشست کمیته علمی سازمان ملل متحد در مورد اثرات تشعشعات اتمی، محمدرضا کاردان، رییس مرکز نظام ایمنی هسته‌ای و نیز مدیر کل نظارت محیطی، پایش و فوریت‌های پرتوی کشور حضور داشتند.

در این نشست، رییس کمیته علمی UNSCEAR، جینگ چن (کانادا) بر پیشرفت قابل توجه کمیته نسبت به جلسه ۶۹، از جمله کار علمی در حال انجام در مورد سرطان و پس از رادیوتراپی بیماران، پرتوگیری مردم از پرتو‌های یونیزان، مطالعات اپیدمیولوژیک تشعشعات و سرطان، بیماری‌های سیستم گردش خون ناشی از قرار گرفتن در معرض تشعشعات و شروع ارزیابی جدید در مورد تاثیرات سیستم عصبی پرتو‌های یونیزان در آوریل ۲۰۲۳ تاکید کرد.

 کمیته علمی UNSCEAR همچنین برنامه آینده کاری خود برای سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۹ را مورد بحث و بررسی قرار داد که مقرر شد این برنامه در هفتاد و یکمین جلسه در سال ۲۰۲۴ تصویب شود.

کمیته علمی سازمان ملل متحد در مورد اثرات تشعشعات اتمی اکنون در حال انجام یک نظرسنجی جهانی برخط به عنوان بخشی از کار در حال انجام با هدف ارزیابی پرتوگیری مردم از پرتو‌های یونیزان، است. تاکنون ۱۰۴ کشور عضو سازمان ملل متحد، افرادی را به‌منظور کمک برای جمع‌آوری داده‌های ملی انتخاب کرده و ۵۳ کشور نیز داده‌های مورد نیاز را به این کمیته ارسال کرده‌اند.
 
کمیته علمی UNSCEAR بر اهمیت همکاری و حمایت همه کشور‌های عضو در ارایه داده‌ها تاکید و خاطرنشان کرده است که برای ارزیابی علمی متوازن‌تر جغرافیایی در سطوح و روند مواجهه مردم با پرتو‌های یونیزان به داده‌های بیشتری به ویژه از آفریقا، آمریکای لاتین و آسیا نیاز است.
هفتاد و یکمین جلسه UNSCEAR از ۲۰ تا ۲۴ می ۲۰۲۴ در وین، برگزار خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار