راه‌اندازی قطار مسافری خاش به زاهدان با هدف کاهش بار ترافیکی یکی از دستاوردهای مهم دولت سیزدهم در توسعه این استان است.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، قطار توسعه سیستان و بلوچستان همزمان و همگام با سایر استان‌های کشور به حرکت در آمد اما عمق و ابعاد عقب ماندگی‌ها و محرومیت‌ها و بعضا سوء مدیریت‌ها، اجازه نداد تصویری مطلوب از توسعه این خطه، ترسیم شود.

خدمات متعددی در دولت سیزدهم از جمله عملیات لوله‌گذاری انتقال آب دریای عمان به سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی، بهره‌برداری از سد مخزنی کهیر، بهره‌برداری از طرح آبرسانی به ۱۵۵ روستای سیستان و بلوچستان، افتتاح بازارچه مرزی مشترک «پیشین» و خط تبادل برق میان ایران و پاکستان و ده ها ابر پروژه و طرح دیگر در این استان پهناور صورت گرفت که این امر امید را در دل مردم زنده کرد.

در همین راستا توسعه زیرساخت‌های حمل‌ و نقلی در سیستان و بلوچستان یکی از اصلی ترین شعارهای دولت سیزدهم بود که در این زمینه نیز اقدامات بی نظیری تا کنون در این استان انجام شده است.

استاندارد نبودن محور‌های مواصلاتی استان پهناور سیستان و بلوچستان، سبقت‌های نابجا، وجود قاچاقچیان سوخت که عنوان بمب‌های متحرک را یدک می‌کشند و قانون‌گریزی در حالی عوامل اصلی تصادفات جاده‌ای در جنوب شرق به ویژه مسیر خاش به زاهدان به شمار می‌روند که توسعه و راه اندازی مسیر ریلی در محور‌های مواصلاتی این خطه می‌تواند بسیاری از تصادفات جاده‌ای را کاهش و عبور و مرور شهروندان را به اقصی نقاط استان هموار کند.

از این حیث راه اندازی قطار خاش به زاهدان در حالی امید را در دل شهروندان و مسافران این خطه روشن کرد که مسافران در سفری ایمن و با آرامش با قطار سفر می‌کنند و نتیجه آن کاهش تصادفات رانندگی و کاهش مصرف سوخت است

بیان این مطلب بدان جهت است که سوختگیری خودرو‌ها در صف‌های طولانی جایگاه‌های عرضه بنزین نیز خود چالشی دیگر است که مردمان صبور این دیار با آن دست و پنجه نرم می‌کنند که جابجایی با قطار خود راهکاری بر این چالش است.

انقلاب ریلی دولت سیزدهم در سیستان و بلوچستان

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در مراسم راه اندازی قطار مسافری زاهدان - خاش؛ از آغاز عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن چابهار ـ زاهدان حدفاصل خاش تا ایرانشهر به‌طول ۱۵۰ کیلومتر خبر داد و اظهارکرد: در راستای تکمیل کریدور ریلی شمال ـ جنوب شرق کشور و مسیر ریلی زاهدان ـ چابهار، عملیات اجرایی قطعه سوم باند دوم محور ریلی زاهدان ـ خاش به‌طول ۳۳ کیلومتر و اعتباری بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان نیز آغاز شد.

خیرالله خادمی گفت: یکی از اولویت‌های اصلی دولت تکمیل کریدور ریلی شمال ـ جنوب در شرق کشور و توسعه مناطق کم‌برخوردار است که در قالب ۲ پروژه در برنامه کاری وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

وی ادامه داد: در زمان حاضر پیشرفت فیزیکی کل پروژه ۶۶ درصد است و طبق برنامه زمان‌بندی طی یک ماه آینده عملیات حفاری تونل‌های مسیر در ۴۰ دستگاه و عملیات اجرایی ۱۳۸ دستگاه پل بزرگ آن به اتمام می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اشاره به بهره‌برداری از راه‌آهن زاهدان ـ خاش اظهارکرد: کل مسیر ریلی زاهدان تا چابهار ۶۲۸ کیلومتر است و عملیات زیرسازی ۴۷۸ کیلومتر نیز با پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصد در حال انجام است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اولویت‌بندی اجرا و بهره‌برداری کل محور از اتمام عملیات اجرایی مسیر تا پایان سال ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: به‌منظور اتمام عملیات اجرایی بخش‌های باقیمانده این مسیر ریلی ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

وی همچنین در خصوص برنامه اجرایی بخش‌های دیگر کریدور ریلی شمال ـ جنوب در شرق کشور توضیح داد و افزود: قرارداد ساخت مسیر ریلی زاهدان به‌سمت میلک با اعتبار ۱۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان منعقد شده و بزودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود. ادامه مسیر به‌سمت بیرجند و در نهایت یونسی نیز در ۲۳ قطعه اجرایی تعریف که مناقصه بیشتر قطعات برگزار و طی ۲ ماه آینده پیمانکار کل ۹۰۰ کیلومتر مشخص شده و عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود و بدین ترتیب یک تحول بزرگ در ساخت خطوط ریلی کشور آغاز می‌شود.

خادمی همچنین طول بزرگراه‌های در دست ساخت سیستان و بلوچستان را ۶۱۶ کیلومتر اعلام کرد و گفت: برنامه اجرایی بخش بزرگراهی تکمیل یکهزار و ۹۲۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه در این استان است و عملیات اجرایی تمامی محورهای منتهی به مرکز استان در حال اجراست و تکمیل آنها اعتباری بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد.

وی تکمیل کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور در استان سیستان و بلوچستان را بخش دیگری از برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در این منطقه از کشور دانست و افزود: این کریدور از شرق دریای عمان تا غرب خلیج فارس امتداد دارد از پنج استان کشور عبور می کند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور ادامه داد: ۳۱۲ کیلومتر از این کریدور در استان سیستان و بلوچستان واقع شده که عملیات اجرایی ۷۸ کیلومتر آن به اتمام رسیده و زیر عبور قرار دارد و عملیات اجرایی در بخش‌های دیگر نیز با روند خوبی در حال اجراست.

 

قطار خاش - زاهدان چه مزایایی برای مردم تضمین کرد؟

تلاش برای رفع عقب‌ماندگی‌های تاریخی در سیستان و بلوچستان

محمد قلندرزهی یکی از ساکنان خاش  با بیان اینکه دولت سیزدهم تا به امروز نشان داد که به حق در صدد جبران عقب ماندگی‌های تاریخی در سیستان و بلوچستان است، اظهارکرد: خدمات دولت و اجرای طرح‌های توسعه‌ای قابل تقدیر است.

وی افزود: از دولت سیزدهم در راستای اجرای پروژه بزرگ خط ریلی خاش به زاهدان و راه‌اندازی قطار مسافربری در این مسیر قدردانی می‌کنیم، حرکت این قطار علاوه بر ارزان بودن آن با کیفیت مطلوب و ایمن‌تر می‌تواند به مسافران خدمات دهی داشته باشد.

عبدالوهاب ریگی دیگر شهروند خاشی نیز   با بیان اینکه در شرایط دشوار گرانی ها توان مسافرت با خودروهای شخصی و یا کرایه‌ای با قیمت‌های بیش از ۱۵۰ هزار تومانی را نداریم، ادامه داد: راه اندازی این قطار یکی از اقدامات مهم و ارزشمند دولت برای حمایت از مردم محروم منطقه به شمار می‌رود که امیدواریم در تداوم این مسیر شاهد راه‌اندازی قطار به مقصد تهران و سایر استان‌ها نیز باشیم.

تسهیل در تردد ره آورد حرکت قطار خاش به زاهدان

فرماندار خاش در خصوص راه‌اندازی نخستین قطار مسافری خاش به زاهدان  گفت: کاهش بار ترافیکی و سفر ایمن که ناشی از افزایش رفت و آمد روزانه مردم بین خاش و زاهدان بوده از طریق توسعه قطار محلی و حومه‌ای مورد توجه ویژه دولت قرار گرفته است.

صاحب گل صالحی با بیان اینکه قطار محلی خاش – زاهدان در راستای خدمت رسانی به مردم شهرستان خاش راه‌اندازی شده است، افزود: این قطار محلی برای افرادیکه به منظور کار، درمان و تحصیل از خاش به مرکز استان سفر می‌کنند مناسب است.

وی ادامه داد: قطار محلی خاش – زاهدان دارای ۲ سالن و هر واگن ۱۰۸ صندلی با ظرفیت ۲۱۶ نفر، هر روز از خاش ساعت ۶ صبح به مقصد زاهدان و از زاهدان نیز در ساعت ۱۶ به مقصد خاش حرکت می‌کند.

فرماندار خاش اظهارکرد: کرایه هر نفر با این قطار، ۲۹ هزار تومان بوده که مسافران می‌توانند از طریق اپلیکیشن های دریافت بلیط و مراجعه حضوری نسبت به دریافت بلیط اقدام کنند.

مسیر خاش زاهدان یکی از پرتصادف‌ترین محورهای مواصلاتی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این‌باره با اشاره به اینکه مسیر خاش زاهدان یکی از پرتصادف‌ترین محورهای مواصلاتی در سیستان و بلوچستان است گفت: با توجه‌ به اینکه محور خاش به زاهدان بیشترین تلفات جاده‌ای را دارد این پروژه سفر ایمن و راحت را نه‌تنها برای شهروندان خاش و زاهدان بلکه شهرهای اطراف نیز فراهم می‌کند.

منصور بیجار با اشاره به اینکه در صورت افزایش تقاضا تعداد سالن‌ها افزوده می‌شود، خاطرنشان کرد: نکته مهم هزینه پایین این سفر بوده که به میزان یک‌سوم هزینه سفر با خودرو در همین مسیر است.

محمد کرمی، استاندار سیستان و بلوچستان نیز در جریان سفر به شهرستان ایرانشهر و بازدید از پروژه شاخص محور ریلی خاش ایرانشهر بیان کرد: هم اینک عملیات روسازی راه آهن «خاش _ ایرانشهر» به طول ۱۵۰ کیلومتر آغاز شده است.

 راه اندازی قطار مسافربری خاش به زاهدان تنها یکی از اقدامات دولت مردمی رئیسی در توسعه زیرساخت‌های عمرانی سیستان و بلوچستان به شمار می‌رود؛ بیان این مطلب بدان جهت است که با روی کار آمدن دولت سیزدهم و همت و تلاش برای راه‌اندازی و اتمام پروژه‌های عمرانی و اقتصادی موتور توسعه و پیشرفت این استان شتاب قابل‌توجهی پیدا کرده است.

با وجود این تفاسیر اواخر خردادماه شنیده شدن سوت حرکت نخستین قطار مسافربری در خط ریلی زاهدان به خاش و برعکس با هدف کاهش دادن خسارت‌های ناشی از وقوع سوانح جاده‌ای در جاده دو طرفه خاش به زاهدان و نیز حمل و نقل و جابجایی مسافر با کیفیت بالا و ارزان امید را بیش از پیش در دل مردم ایجاد کرد.

در شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان پروژه‌های شاخص عمرانی از سوی دولت در حال اجرا و یا در حال بهره‌برداری است اما مردم شهرستان خاش با بهره برادری از پروژه‌های گازرسانی و خط ریلی و راه اندازی قطار مسافری خاش به زاهدان شیرینی اجرای طرح‌های توسعه‌ای را چشیده و برخورداری از این رفاه را لمس کردند.

قطاری که به اذعان متولیان امر از نمونه‌های قطار تهران مشهد بوده و در واگن های دو طبقه اتوبوسی به مسافران خدمات می دهد و با سرعت مطلوبی حرکت داشته که امید می‌رود با افزایش آگاهی مردم و اطلاع رسانی‌های گسترده شاهد استقبال گرم مردم شهرستان‌های خاش و زاهدان و نیز شهرهای همجوار در بهره مندی از این قطار باشیم.

در لحظات مختلف شبانه روز شاهد انتشار و دریافت خبرهای ناگوار وقوع سوانح رانندگی در جاده های دوطرفه خاش و فوت و جرح سرنشینان خودروها و داغدار شدن خانواده های هم وطن ایرانی و اتباع خارجی هستیم.

نبود بزرگراه و اتوبان، وجود جاده‌های ۲ طرفه و ناایمن، رعایت نکردن مقررات راهنمایی و رانندگی و قاچاق انسان و سوخت زمینه را برای وقوع حوادث مختلف رانندگی در راه‌های سیستان و بلوچستان فراهم کرده و مردم این دیار هر هفته شاهد جان باختن تعدادی از هموطنان و یا اتباع بیگانه هستند.

گستردگی و پراکندگی استان پهناور سیستان و بلوچستان، طولانی بودن فاصله بین شهرها و روستاها، نبود جاده‌های ۲بانده و بزرگراه و رفت و آمد و ترافیک بالای برخی جاده های این استان حوادث ناگواری را رقم می زند که جبران ناپذیر است.

سرعت زیاد خودروهای حامل قاچاق نه تنها جان راننده و سرنشینان این خودروها بلکه سایر خودروهای عبوری در جاده‌های ۲ طرفه سیستان و بلوچستان در شمال و جنوب این استان را به مخاطره می‌اندازد.

تردد اکثر خودروهای سبک و سنگین به مقصد زاهدان و چابهار و مرز سراوان و استانهای داخلی کشور از محورهای خاش انجام می شود، بر همین اساس جاده های دو طرفه خاش با حجم بالایی از تردد خودروها مواجه بوده و علاوه بر آن خودروهای حامل قاچاق سوخت و انسان و حتی تریلی های ترانزیت بار افغانستان از مبدا چابهار به مقصد مرز میلک سیستان این محورها را نا ایمن ساخته است.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.