کمیسیون اروپا اخیراً به وزارت دادگستری آمریکا پیوست و خواستار پایان دادن به دوران تسلط گوگل بر فناوری تبلیغات شد.
مارگرت وستاگر، کمیسر ضدانحصار اتحادیه اروپا پس از صدور کیفرخواستی که شرکت آلفابت گوگل را به انحصار ارائه خدمات خود در حوزه فناوری تبلیغات، تبلیغکنندگان آنلاین و ناشران متهم میکند، به خبرنگاران گفت: "واگذاری تنها راه است".
شکایت اتحادیه اروپا آخرین اعمال فشار در چارچوب تحریمها علیه گوگل به مبلغ بیش از ۸ میلیارد یورو (۸.۸ میلیارد دلار) است که این شرکت در منطقه با آن مواجه است.
چرا اتحادیه اروپا میخواهد گوگل را تضعیف کند؟
اتحادیه اروپا در بیانیهای اعلام کرد که رئیس رقابت اتحادیه اروپا استدلال کرده است که از سال ۲۰۱۴، گوگل با سوء استفاده از دسترسی به اطلاعات مربوط به مناقصههای فضای تبلیغاتی رقابتی، از مبادلات تبلیغاتی خود حمایت کرده است و این به سایر مبادلات تبلیغاتی با ارائه مناقصه برای تبلیغات در پلتفرمهای خود آسیب رسانده است.
اتحادیه اروپا در شکایت خود عنوان کرده است که گوگل در هر دو طرف بازار با سرور تبلیغاتی ناشر خود و ابزارهای خرید تبلیغات فعال است و موقعیت غالب را در هر دو طرف اشغال میکند. همچنین بزرگترین تبادل تبلیغات را اجرا میکند که این یک وضعیت تضاد منافع ذاتی برای Google ایجاد میکند.
منبع: الیوم السابع