معاون امور هماهنگی اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی گفت: سیر تیمورلو بعنوان یک ظرفیت بسیار بزرگ اقتصادی در شهرستان آذرشهر است و این منطقه باید به بندر خشک بجای کشت فراسرزمینی تبدیل شود. بایستی با فراوری سیر، ارزش افزوده محصول نیز در منطقه بماند.

کلامی در جلسه تخصصی بررسی مشکلات سیر تیمورلو گفت: در تلاش هستیم بخشی ازر مشکلات حوزه سیر از قبیل ایجاد صنایع تبدیلی، فرآوری و ایجاد سردخانه از طریق تخصیص تسهیلات بانکی مرتفع کنیم و در این راستا از سرمایه گذاران حمایت می کنیم. 

وی عمده مشکل موجود در مورد محصول، عدم وجود واحد‌های سیر خشک کنی، ماشین آلات سورت و بسته بندی در شهرستان‌های تولید کننده می‌باشدافزود: به طوری که محصول تولیدی این استان به خاطر همین موضوع به سایر استان‌ها حمل و بعد از خشک کردن و بسته بندی به بازار عرضه می‌گردد.

وی گفت: سطح زیر کشت محصول سیر استان ۸۲۰هکتار است که سالانه ۲۴ هزار تن برداشت از این زمین‌ها بدست می‌آید.

عاون امور هماهنگی اقتصادی استانداری  آذربایجان شرقی افزود: جایگاه استان از لحاظ سطح زیر کشت سیر در کشور رتبه ششم و از لحاظ میزان تولید رتبه چهارم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در این جلسه اشاره به اینکه سیر محصولی است که مقاومتش نسبت به ناملایمات محیطی زیاد بوده و آب کمتری نسبت به سایر محصولات سبزی و صیفی لازم دارد گفت: این محصول کشت پاییزه دارد و به علیت زود رس بودن آن در خرداد قابل برداشت است. سیر بدون حمایت‌های خاصان طرف دولت دارای جایگاه تولید در استان است و به عنوان منبع در آمد برخی کشاورزان سبزی و صیفی کار مطرح است.

فتحی افزود: بازار سیر تیمورلو محلی برای حرید و فروش سیر استان‌های کرمان ،همدان ،کردستان و گیلان است و ایجاد صنایع تبدیلی سیر در این متطقه ضروری است.

وی خاطر نشان کرد: عمده مشکل موجود در مورد محصول، عدم وجود واحد‌های سیر خشک کنی، ماشین آلات سورت و بسته بندی در شهرستان‌های تولید کننده می‌باشد به طوری که محصول تولیدی این استان به خاطر همین موضوع به سایر استان‌ها حمل و بعد از خشک کردن و بسته بندی به بازار عرضه می‌گردد.

وی گفت: عمده مشکل عدم مکانیزه شدن و استفاده از ادوات کشاورزی در تیمورلو قطعات کوچک زیر کشت سیر در این شهر است و اگر یکجا زراعی و یکجا کشتی انجام گیرد، دولت حاضر به انجام این کار است.

فرماندار شهرستان آذرشهر  هم در این نشست بر ضرورت برند سازی سیر تیمورلو گفت:اگر برای حفظ برند سیر منطقه تیمورلو و حمایت از محصول تلاش نکنیم، این ظرفیت را از دست ما خواهند گرفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار