علی باقر طاهری نیا، رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و دبیر کنگره ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیاز محور گفت: آموزش مهارتی بر اساس اسناد بالادستی در دانشگاههای مهارتی محدود شده است. دانشگاههای مهارت محور دو دانشگاه فنی و حرفهای و علمی و کاربردی است. سهم آموزش مهارتی در آموزش عالی در مدت پنج سال به ۳۰ درصد رسید در حالی که سهم فنی و حرفهای و دانشگاه علمی کاربردی به ترتیب ۶ و ۷ درصد است.
به گفته وی تولید علم و تربیت نیروی ماهر دو بال پرواز دانشگاهها و مراکز آموزش عالی هستند. ایجاد سازوکارهای مهارتی در کنار تخصص با رویکرد مستمر در راستای کاهش بیکاری فارغ التحصیلان و تقویت نیروی مهارتی از جمله اهداف وزارت علوم است.
طاهری نیا ادامه داد: سهم آموزشهای مهارتی در آموزش عالی حدود ۲۳ درصد است.
او بیان کرد: ماموریت دانشگاه و مراکز آموزش عالی به عنوان نهاد علم، وظیفه تولید و ترویج علم و تربیت افراد را بر عهده دارند و در چرخه علم و فناوری بازیگر اصلی و مهم هستند و این موضوع به معنای ضامن پیدا کردن شغل برای دانشجویان نبوده، اما مسئولیت تربیت نیروی مهارتی خواهند بود.
طاهری نیا ادامه داد: هم اکنون ۱۴۰هزار نفر دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی و فنی و حرفهای مشغول به تحصیل هستند.
او گفت: دانشگاه فنی حرفهای سهم بیشتری در فنی و مهندسی و علمی کاربردی سهم بیشتری در رشته هلی علوم انسانی در مقطع کاردانی دارند.
طاهری نیا افزود: براساس آمارها حداقل ۵۲/۲ درصد دانشجویان فنی و مهندسی شاغل هستند و ۴۵ درصد از دانش آموختگان علوم پایه نیز مشغول به کار هستند.
او افزود: آمارها نشان میدهد که سهم دانش آموختگان دکتری در اشتغال حدود ۷۳ درصد، ارشد ۶۲/۴ و کارشناسی ۴۹و کاردانی حدود ۴۲ درصد است.
طاهری نیا افزود: بررسیها نشان میدهد سهم مقطع کاردانی از نظر تعداد دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه علمی و کاردبردی حدود ۵۵ درصد و در دانشگاه فنی و حرفهای ۷۱درصد است.
او گفت: کنگره آموزش مهارتی با هدف توسعه آموزش مهارتی برگزار میشود و آموزش هدفمند یک هم اندیشی گسترده با ذی نفعان خواهد بود.