رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گرگان گفت: تاکنون ۱۵ نقطه پُرترافیک ورودی خودرو‌های آفرود به عرصه‌های جنگلی و مرتعی شناسایی شده است.

رسول مقسم گفت: عمده مسیر‌های ورودی خودرو‌های آفرود به عرصه‌های جنگلی و مرتعی شهرستان در منطقه کوهستانی و جنگلی «توسکستان» به سمت «شاهکوه» است که این مسیر‌ها با نظارت تلاش شبانه‌روزی جنگلبانان و بهره‌گیری از یک دستگاه بیل مکانیکی و دو دستگاه تراکتور مجهز به بیل، مسدود است.

او افزود: در عین حال، این اداره برای مشارکت صاحبان خودرو‌های آفرود در حفظ عرصه‌های منابع طبیعی شهرستان برنامه دارد تا نگرانی طبیعت دوستان و دامداران از خسارت ناشی از ورود این دسته از خودرو‌ها پیشگیری شود.

مقسم همچنین از اجرای برنامه ایجاد آتش‌بُر به عرض ۶ الی هشت متر در زمین‌های زراعی همجوار با عرصه‌های منابع طبیعی شهرستان به طول ۷۲ کیلومتر خبر داد و گفت: این طرح پس از برداشت محصولات پاییزه از جمله گندم، جو و کلزا آغاز شده و تاکنون ۴۲ کیلومتر آن ایجاد آتش‌بُر انجام شده و بقیه در مناطق سردسیر، در دست اقدام است.

او یادآور شد: در اجرای طرح مزبور علاوه بر به کارگیری از دو دستگاه تراکتور در اختیار این اداره، از مشارکت کشاورزان منطقه هم استفاده می‌شود.

به گفته وی تاکنون با توجه اطلاع‌رسانی صورت گرفته، آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی این شهرستان بر اثر آتش ناشی از بقایای محصول برداشت شده، رخ نداده است.

او ادامه داد: برای حفظ عرصه‌های منابع طبیعی این شهرستان از تمام ظرفیت در اختیار و مشارکت از دستگاه‌ها و مردمی از جمله اجرای برنامه‌های به کارگیری دیده‌بان‌ها در عرصه‌های جنگلی، مشخص کردن ۱۵ نقطه با «چی پی اس» برای گزارش‌دهی در زمان وقوع آتش و تسریع در اجرای عملیات اطفای حریق، به روزرسانی تجهیزات اطفای حریق اعم از خودرویی و انفرادی، تشکیل گروه‌های اطفای حریق هر کدام با ۱۱ نیروی آموزش دیده، ایجاد آتش‌بُر برپایی رزمایش برای آمادگی با همکاری شهرداری، بخشداری، اعضای شورای اسلامی و پایگاه‌های بسیج، نصب تابلو‌های هشداردهنده از آثار زیانبار آتش در عرصه‌های طبیعی و کلاس‌های آموزشی مقابله با حریق در دست اقدام و اجرا است.

مقسم به شهروندان توصیه کرد: در صورت مشاهده هرگونه تخریب، تصرف و آتش‌سوزی‌های احتمالی موضوع را از طریق شماره تلفن ۱۵۰۴ به یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند.

به گفته وی در شهرستان گرگان ۸۳ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی ملی در پنج دهستان استرآباد جنوبی، روشن آباد، انجیرآب، قرق و استرآباد شمالی از توابع بخش‌های مرکزی و بهاران با کاربری‌هایی از جمله جنگل، مرتع و جنگل دست کاشت وجود دارد که دارای جاذبه‌های منحصر به فرد در جذب گردشگر از اقصی نقاط کشور در طول سال است.

تاکید دادستان گلستان بر نظارت بیشتر

پیشتر به نقل از روابط عمومی دادگستری گلستان، محمود اسپانلو دادستان مرکز گلستان خواستار نظارت بیشتر منابع طبیعی و آبخیزداری استان برای جلوگیری از جولان آفرودسواران در جنگل‌ها و مراتع استان و معرفی متخلفان به مراجع قضایی و مسدود کردن مسیر‌های فرعی جنگل‌ها و مراتع شده بود.

بر اساس اعلام نظر کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری، تردد خودرو‌های آفرود در مناطق جنگلی و طبیعی، سبب فشرده شدن خاک و فرسایش آن در درازمدت و کاهش نفوذ آب و تهدید جدی برای حیات وحش و پوشش گیاهی مراتع و جنگل‌ها است.


منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.