ابوالفضل باقریفرد، دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت در کارگاه بینالمللیسازی آموزش عالی،گفت: بحث بینالمللی بحث کوچکی در آموزش نیست و کیفیت آموزش در دانشگاههای علوم پزشکی مورد افتخار ما است.
وی با بیان اینکه پیشرفتهای پزشکی امروز یکی از دستاوردهای انقلاب است که حاصل تلاش بسیاری از پزشکان و اساتید است، خاطرنشان کرد: بینالمللیسازی صرفا به معنای گرفتن دانشجوی خارجی نیست و خیلی فراتر از این تصور است.
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت ادامه داد: همه ما اعتقادمان این است که برای ورود به حوزه بینالملل باید آموزش ما نیز مطابق با استانداردهای جهانی باشد تا با دیپلماسی علمی با کشورهای دنیا بحث و تبادل نظر کنیم.
باقریفرد اظهار کرد: دیپلماسی علمی یک فن است و باید تمامی دانشگاههای ما آن را بلد باشند و نیاز داریم به افرادی که در این حوزه متخصص باشند.
وی با بیان اینکه یکی از ابزارهای استانداردسازی، اعتباربخشی است و باید با اعتباربخشی آن را نشان دهیم، تاکید کرد: ما بدنبال برنامه اعتباربخشی مؤسسهای هستیم تا این استاندارد را از یک مرکز بینالمللی دریافت کنیم و دانشجویان خارجی قطعا در انتخاب به این گزینه و تاییدیه بینالمللی توجه میکنند.
باقریفرد تصریح کرد: هدف از بینالمللیسازی صرفا درآمدزایی و حتی کسبوکارهای فرهنگی نیست و جزو اهداف نازله محسوب میشود و هدف اصلی ایجاد اعتبار و مرجعیت علمی برای کشور است.
وی خاطرنشان کرد: با این تفاصیل، توانمندسازی دانشگاهها یک نیاز است تا به حوزه بینالملل ورود کنند و این توانمندسازی از مسیر برگزاری کارگاههای آموزشی میگذرد و در ادامه توسعه خواهد یافت.
وی افزود: در عرصه بینالمللی کشورهای زیادی داعیه آموزش دارند و ما نیز باید از ظرفیتهای مختلف نظیر هنری، اقلیمی، آب و هوا و بسیاری از ویژگیها بهره ببریم تا در این حوزه ورود کنند.
معاون آموزشی وزیر بهداشت با تاکید بر تخصیص تسهیلات ویژه برای دانشجویان خارجی و تسهیل فضای حضور این دانشجویان، گفت: بینالمللیسازی میتواند عامل مهاجرت مثبت شود و میتواند دانشجویان خارجی را به یک ظرفیت برای استفاده در کشور تبدیل کند.
باقریفرد با اشاره به حضور بیش از ۷ هزار دانشجوی خارجی در کشور، تداوم و استمرار برگزاری کارگاه آموزشی بینالمللیسازی در سایر دانشگاههای کلان منطقه کشور و توجه به رشد و ارتقای کیفیت آموزشی را خواستار شد.