صربستان وزیر مخالف روسیه را برکنار کرد

دولت صربستان به اتفاق آرا وزیر اقتصاد خود را به دلیل مواضع ضدروسی برکنار کرد.

«راده باستا» وزیر اقتصاد صربستان در ماه مارس به دلیل درخواست تحریم علیه روسیه مورد سرزنش قرار گرفت و اوایل این هفته حزب خود را ترک کرد تا «از مسیر اروپایی» پشتیبانی کند. امروز (پنجشنبه) هم دولت صربستان تصمیم گرفت تا او را به دلیل مخالفت با روسیه از مقامش برکنار کند.

 به گزارش آرتی، راده باستا درباره این تصمیم دولت صربستان گفت: «من به تازگی دیداری با آنا برنابیچ، نخست‌وزیرمان داشتم و او به من گفت به دلیل مخالفت با روسیه تصمیم گرفته تا من را برکنار کند.»

حزب صربستان متحد که او عضو سابق آن محسوب می‌شود هم بیانیه‌ای صادر کرد و گفت: «عضویت و پست کابینه باستا لغو شد، زیرا اظهارات عمومی او مخالف دستور کار حزب ما و سیاست دولتی و ملی دولت صربستان بود. باستا خواستار اعمال تحریم‌ها علیه روسیه شده بود و از همه وزرای کابینه خواسته بود به اعتراضات علیه دولت در بلگراد بپیوندند.»

«دراگان مارکوویچ پالما» رئیس این حزب هم گفت: «راده باستا دیگر عضو صربستان متحد و وزیر کابینه نیست.»

باستا از زمان تغییر کابینه در اکتبر ۲۰۲۲ به عنوان وزیر اقتصاد فعالیت می‌کرد. او کیک بوکسور سابق، افسر پلیس و مربی ورزشگاه بود و تاسیسات گرمایش مرکزی بلگراد را مدیریت می‌کرد. راده باستا سابقه طولانی اظهارنظر‌های ضد روسی دارد و این اظهارات شامل درخواست برای تعطیلی مرکز اضطراری بشردوستانه در نیس (Nis) و درخواست برای دستیابی به استقلال انرژی از گاز طبیعی روسیه با ساخت نیروگاه هسته‌ای با اتحادیه اروپا و آمریکا بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار