الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستان از ریاست حزب حاکم‌ کناره گیری کرد.

الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستان در جمع ده‌ها هزار هوادار در تجمعی در بلگراد اعلام کرد که امروز (شنبه) از رهبری حزب مترقی صربستان (حزب حاکم) (SNS) استعفا می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری شین هوا، آلکساندر ووچیچ جمعه در یک گردهمایی گسترده حزب ریاست جمهوری ملی در بلگراد گفت: «این آخرین باری است که من به عنوان رئیس حزب مترقی صربستان با شما صحبت خواهم کرد.» 

ووچیچ اعلام نکرد که چه کسی جانشینی او را به عنوان رهبر این حزب بر عهده می‌گیرد. منتقدان رئیس جمهور صربستان، او را به دیکتاتوری متهم می‌کنند. مخالفان بر این باورند که با وجود استعفای او از راس حزب مترقی صربستان، تغییری در سیاست‌های کلی این حزب و به طور کلی کشور پیش بینی نمی‌شود. ووچیچ و هوادارانش بیشتر رسانه ها، قوه قضائیه و بخشی از اقتصاد را کنترل می‌کنند.

در ابتدای ماه جاری، دو حمله که منجر به کشته شدن ۱۸ نفر شد، جامعه صربستان را تکان داد. مخالفان در جریان اعتراضات، مسوولیت دولتی ووچیچ را زیر سوال بردند و خواستار عواقب آن شدند. مخالفان به حملات لفظی رئیس جمهور به مخالفان سیاسی و رسانه‌های حامی وی اشاره کردند که به نظر آن‌ها خشونت جنایتکاران را کم اهمیت جلوه دادند.

ووچیچ در سخنرانی خود از مخالفان و تظاهرکنندگان دعوت کرد تا در گفتگو شرکت کنند و پیشنهادات خود را ارائه کنند و در عین حال تاکید کرد که بین انتخابات امکان تغییر حکومت وجود ندارد. وی همچنین اعلام کرد که تا پایان خرداد یک سازمان سیاسی جدید به نام "جنبش مردم و دولت" ایجاد خواهد کرد تا موجب وحدت کشور شود و ظرفیت سیاسی آن را بالا ببرد.

آلکساندر ووچیچ در سال ۲۰۱۲ به عنوان رئیس SNS انتخاب شد و او برای اولین دوره خود به عنوان رئیس جمهور صربستان در سال ۲۰۱۷ انتخاب شد، قبل از اینکه برای یک دوره پنج ساله دیگر در سال ۲۰۲۲ انتخاب شود، از ریاست حزب کناره گیری کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار