مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از اجرای طرح‌های جلوگیری از هدررفت آب در بخش کشاورزی این استان خبر داد.

شاهینی، مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان  اظهار کرد: به‌منظور مصرف بهینه و جلوگیری از هدررفت آب در بخش کشاورزی، افزایش راندمان آبیاری، بهینه کردن توزیع آب در سطح مزرعه، پایداری منابع تولید آب و خاک، بالا رفتن کیفیت تولید محصول و عملکرد در واحد سطح و کاهش اثرات خشک‌سالی در شهرستان‌های تابعه، طرح‌ها، اقدامات و فعالیت‌های متنوعی پیگیری و اجرا شده است.

وی گفت: طرح‌های احداث کانال‌های بتنی و انتقال آب با لوله، طرح توسعه سیستم‌های نوین آبیاری و طرح احیا و مرمت قنوات ازجمله اقدامات انجام‌شده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان درباره طرح‌های احداث کانال‌های بتنی و انتقال آب با لوله گفت: با توجه به اینکه تأمین بیش از ۸۰ درصد منابع آبی کشاورزی استان سمنان از منابع آب زیرزمینی است، اهمیت حراست و استفاده بهینه از این منابع و ضرورت اجرای پروژه‌های انتقال آب را بیش از پیش نمایان می‌سازد.

وی تصریح کرد: به این منظور، در راستای استفاده بهینه از آب و بالا بردن راندمان آبیاری بین ۲۰ تا ۳۰ درصد در پروژه‌های انتقال آب می‌توان از کانال‌های آبیاری و لوله‌های پلی‌اتیلن استفاده کرد.

شاهینی گفت: از محل اعتبارات ملی و استانی در قالب چهار طرح احداث تکمیل و بهسازی کانال‌های آب‌رسانی کشاورزی و انتقال آب با لوله، اجرای عملیات آب و خاک در عرصه تشکل‌های کشاورزی، ساختمان شبکه‌های آبیاری و زهکشی اراضی کشاورزی و تأمین آب کشاورزی اضطراری به‌منظور مقابله با خشک‌سالی، خرید لوله پلی‌اتیلن و احداث کانال بتونی صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: میزان عملیات طرح‌های مذکور از ابتدا تا پایان سال ۱۴۰۰ به طول سه هزار و ۳۱۳ کیلومتر بوده و در سال گذشته به طول ۱۲۵.۲ کیلومتر انجام شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.