مدیر جهاد ارزوئیه گفت: پیش بینی می‌شود در سال زراعی جاری، قریب به ۲ هزار هکتار پنبه در شهرستان ارزوئیه کشت شود.

 یوسف پورعبدالله با بیان اینکه کاشت پنبه در شهرستان ارزوئیه از ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲  آغاز شده است و تا اواخر خردادماه ادامه دارد، گفت: ارقام پنبه کاشته شده  در این شهرستان لیدر، خرداد و بابیلون است.

 او با اشاره به اینکه  پیش بینی می‌شود در سال زراعی جاری، قریب به ۲ هزار هکتار پنبه در شهرستان کشت شود که از این سطح، بیش از ۵۰۰ هکتار آن صورت قراردادی کشت می‌شود، افزود: مزارع تحت پوشش کشت قراردادی از حمایت‌های طرف قرارداد خود شامل: مشاوره، تامین بذر، سم و کود‌های پایه، کاشت مزرعه و برداشت محصول برخوردارمی شوند.  

مدیر جهاد کشاورزی ارزوئیه با اشاره به اینکه کشاورزان، بذر مورد نیاز خود را از کارخانه‌های پنبه پاک کنی شهرستان دریافت می‌کنند، بیان کرد:  تاکنون ۸۰ تن بذر کرکدار و ۱۵ تن بذر دلینته توزیع شده است.

او گفت: کشاورزان بسته به نوع رقم، هر کیلوگرم بذر کرکدار را به قیمت ۳۰ هزار و دلینته را ۲۵۰ هزار تومان خریداری می‌کنند.

پورعبدالله  افزود: ۴۰ درصد کاشت در سال زراعی جاری به صورت مکانیزه و با استفاده از دستگاه ردیف کار پنوماتیک انجام می‌شود و  میزان بذر مصرفی در هر هکتار با بذر دلینته ۲۰ کیلوگرم در هکتار و بذر کرکدار ۶۰ کیلوگرم در هکتار است.

او با بیان اینکه طرح مقایسه ارقام پنبه طرح پی وی اس، شامل: ارقام شایان، خورشید، بابیلون (ماکسا) , کاشمر و خرداد در ۲ منطقه چیل آباد و شاهماران کاشته شد، بیان داشت: این طرح که با همکاری مدیریت زراعت استان و کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی ارزوئیه به منظور مقایسه ارقام پنبه و معرفی رقم برتر برای کشت در سال‌های آینده کشت شد با استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری به روش نواری تیپ آبیاری می‌شود.

 مدیر جهاد ارزوئیه با اشاره به اینکه کشت در طرح‌های مقایسه ارقام به صورت کاملا مکانیزه و با دستگاه ردیف کار و به صورت کف کار  انجام شد، تصریح کرد: در اجرای طرح‌های مقایسه ارقام، آیتم‌های زیادی از جمله تعداد قوزه، تعداد قوزه در بوته و وزن وش مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گفته او بیش از ۷۰۰ هکتار از مزارع پنبه شهرستان به روش نواری تیپ آبیاری می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار