آیین گرامیداشت روز جهانی هیدروگرافی با حضور مقامات کشوری و لشکری در سازمان نقشه برداری کشور برگزار شد.

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با اشاره به اهمیت داده مکانی و تبدیل آن به اطلاعات قابل استفاده برای تصمیم‌گیران رده بالا، گفت: داده‌های مکانی سهم بالایی در تصمیم‌گیر‌های آینده کشور دارند و با اضافه شدن شاخص ارزیابی SDI، امروز تعداد قابل توجهی از دستگاه‌ها در چارچوب به اشتراک گذاشتن داده‌های خود مشارکت می‌کنند و امروز بیش از ۲۹۳ دستگاه حدود ۱۹ هزار داده خود را در قالب SDI به اشتراک می‌گذارند. 

او گفت: داده‌های مکانی برای امنیت اطلاعات مهم است و به همین دلیل با افتا ریاست جمهوری هماهنگی خوبی داریم تا نقشه‌های ۱۰ هزار، ۲۵ هزار و  ۵۰ هزار مترمربعی تهیه کنیم. 

جاویدانه با اشاره به موضوع استقرار زیر ساخت داده مکانی (SDI) در کشور اظهار کرد: در سیاست‌های کلی توسعه دریامحور تعابیری وجود دارد که تحقق آن‌ها بدون استفاده از منابعی که داده‌ها را در یک پنجره واحد در اختیار قرار دهد، ممکن نیست و فقدان چنین زیرساخت باعث در هم‌ریختگی اطلاعات بین دستگاه‌ها می‌شود.

او ادامه داد: با ارائه زیر ساخت داده مکانی دریایی (MSDI)، خدمت به دامنه محدودی از کاربران هیدروگرافی به دامنه گسترده‌تری از کاربران حوزه دریایی تبدیل می‌شود

او گفت: استاندارد‌های مورد نیاز اقدامات هیدروگرافی برای تعامل پذیری بسیار لازم است که توسط کمیته هیدروگرافی در حال مدیریت است تا به همکاری بیشتر تمامی دستگاه‌ها منتج شود. 

جاویدانه اظهار داشت: چارت‌های دریایی با همکاری سازمان نقشه برداری و سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح به منظور استفاده بهتر از دریا و هیدروگرافی و آب‌های سرزمینی ایران تهیه شده و خواهد شود که می‌تواند مورد استفاده تمامی دستگاه‌ها با توجه به نیازمندی‌های آنان قرار گیرد.

او با اشاره به فروش نقشه‌های هیدروگرافی و درآمدزایی در این زمینه گفت: در سال گذشته و بعد از مدت‌ها توانستیم ۲ دستگاه آب نگار دریایی را فعال کنیم، اما برای ادامه کار نیازمند حمایت و پشتیبانی زیرساختی به دلیل گران بودن خرید و نگهداری از تجهیزات لازم آن‌ها هستیم؛ هر چند که هم اکنون اقدام به فروش نقشه‌های هیدروگرافی فراساحل و سرزمین می‌کنیم که درآمد زیادی را برای کشورمان به دست می‌آورد، ولی باید آن را توسعه دهیم. 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار