محمدی گفت: سازمان‌های مردم نهاد (سمن) نماد مشارکت مردم، عامل توسعه اجتماعی، ارتقاء سلامت روان و بهبود کیفیت زندگی گروه‌های مختلف هستند.

 طالب محمدی رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان در حاشیه برگزاری نشست سمن‌ها وعدالت آموزشی که درمحل اداره آموزش وپرورش استثنایی برگزار شد، با تأکید بر اهمیت نقش سازمان‌های مردم نهاد در بهبود و رفع چالش‌های اجتماعی گفت: داشتن آموزش و پرورش موفق با همکاری سمن‌ها و تشکل‌های مردمی میسر می‌شود.

محمدی با اشاره به فعالیت ۵۴۰ نفر از عوامل اجرایی در مدارس با نیاز‌های ویژه استان گفت: ۶۸ مدرسه مستقل وضمیمه شهری وروستایی استثنایی به یک هزار و ۵۱۸ دانش آموز با نیاز ویژه دختر وپسر در ۲۶۰ کلاس درس خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی ارائه می‌دهند.

او افزود: ۵۰۲ دانش آموز تحت آموزشی تلفیقی - فراگیر و یک هزارو ۴۵۶ دانش آموز دارای مشکلات ویژه در مدارس عادی و با بهره مندی از خدمات آموزش وپرورش استثنایی استان تحصیل می‌کنند.

رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان با بیان اینکه در مجموع سه هزار ۴۷۶ دانش آموز با نیاز‌های ویژه از خدمات آموزش وپرورش استثنایی استان بهره می‌برند، تأکید کرد: دانش آموزان با نیاز‌های ویژه مستحق‌ترین قشر برای خدمت هستند.

محمدی در ادامه با اشاره به برنامه ریزی عملیاتی در سطوح مختلف وبرشمردن ده شاخص اصلی عملکردی آموزش وپرورش استثنایی استان افزود: چالش‌ها و مشکلات این حوزه با مشارکت یکپارچه و نظامند با سایر دستگاه‌ها وبهره گیری از ظرفیت‌های درون وبرون سازمانی و مشارکت نهاد‌های اجتماعی تا حد قابل توجهی مرتفع می‌شود.

او به دستاورد‌های مهم برون سازمانی اداره استثنایی در انعقاد تفاهم نامه با اداره کل بهزیستی، اداره کل فنی وحرفه ای، کانون پرورش فکری، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری و شورای اسلامی شهر سنندج اشاره کرد و گفت: همچنین تفاهم نامه تدوین برنامه عمل با معاونت‌های تربیت بدنی وسلامت، پرورشی وفرهنگی، سوادآموزی وآموزش ابتدایی اداره کل آموزش وپرورش استان منعقد شده است.

رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان توزیع بسته‌های بهداشتی، ارائه خدمات دندانپزشکی و درمانی (بیمارستانی و کلینیکی) رایگان به دانش آموزان با نیاز‌های ویژه واجرای برنامه‌های سلامت روان را ازسطوح مشترک کاری آموزش وپرورش استثنایی و دانشگاه علوم پزشکی استان عنوان کرد.

محمدی افزود: همچنین در اجرای تفاهم نامه منعقده با انجمن اوتیسم استان وبا همکاری معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مقرر است کلیه دانش آموزان طیف اوتیسم به صورت رایگان در مرکز آموزشی، پزشکی ودرمانی قدس سنندج مورد درمان وویزیت رایگان قرار گیرند.

 رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان در ادامه با اشاره به انعقاد تفاهم نامه همکاری با کانون‌های پرورش فکری کودکان ونوجوانان گفت: مرکز شماره ۳ و ۴ کانون پرورش فکری در شهر سنندج نیز در راستای تحقق عدالت آموزشی و اجتماعی شدن برای استفاده دانش آموزان با نیاز‌های ویژه مناسب سازی شده ودارای امکانات خاص جهت استفاده آنان است.

او بهره مندی و دسترسی استفاده از یک دستگاه اتوبوس مناسب سازی شده همراه راننده جهت ارائه خدمات به دانش آموزان آموزش و پرورش استثنایی در برنامه‌ها و مناسبت‌های مختلف درون شهری را از تعهدات مشترک انعقاد تفاهم با شهرداری سنندج برشمرد.

محمدی با برشمردن اهمیت و ضرورت همکاری نهادها، سازمان‌ها وانجمن‌های که با آموزش وپرورش همپوشانی وظایف دارند، اظهار کرد: ایـن سـازمان‌هـا به ویژه انجمن‌های مربوط به افراد کم توان ومعلول جامعه می‌تواننــد خدمــات مفیــدی را در ارتقــاء ســطح علمــی، فرهنگــی، بهداشــتی و سـلامت به دانش آموزان استثنایی که اکثریت مخاطبین آن‌ها را شامل می‌شوند ارائـه دهنـد.

شایان ذکر است در ادامه نمایندگان سمن‌های حاضر در این نشست از جمله هیات ورزش‌های نابینایان وکم بینایان، هیات ورزش‌های جانبازان ومعلولین، انجمن‌های سندروم داون، ضایعات نخاعی، ناشنوایان وکوتاه قد‌ها نیز به خدمات و اقداماتی که در راستای کمک به دانش آموزان استثنایی وبسط عدالت آموزشی می‌توانند ارائه کنند اشاره داشته ومقرر شد این همکاری‌ها بطور جدی ومستمر ودر قالب تفاهم نامه مستند ادامه یابد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.