مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام از اجرای آوای مقامی هوره در نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات محلی در قلعه والی خبر داد.

فرزاد شریفی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام گفت: در آخرین روز از نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات محلی، آوای مقامی هوره از آواز‌های بومی محلی استان اجرا شد که مورد استقبال بازدیدکنندگان و غلاقه‌مندان قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام افزود: هوره از آواز‌های بومی و محلی استان ایلام است که این نوع آواز در استان از دیرباز تاکنون در بین مردم از جایگاه بالایی برخودار بوده که در فهرست آثار معنوی استان به شماره ملی ۱۷۲ مورخ ۱۹/۱۱/۱۳۸۹ به ثبت رسیده است.

شریفی عنوان کرد: با ثبت این اثر که حائز اهمیت و از قدمت بالایی برخوردار است برنامه‌هایی در راستای حفظ و احیای این اثر انجام می‌شود به همین دلیل به‌مناسبت هفته صنایع‌دستی در کنار نمایشگاه صنایع‌دستی واقع در قلعه والی با برپایی تعداد ۱۲ تخته سیاه چادر با حضور تعداد ۴۰ صنعتگر به‌مدت ۵ روز و اجرای آوای هوره طراوت خاصی به نمایشگاه صنایع‌دستی بخشید.

او بیان کرد: آوای مقامی هوره از جمله قدیمی‌ترین آوا‌های معروف کشور بوده که در استان ایلام دارای سابقه‌ای تاریخی است.

شریفی تصریح کرد: زنده کردن موسیقی محلی و سنتی به عنوان یکی از نماد‌های فرهنگی تاریخ کهن این دیار وظیفه همه فعالان فرهنگی ایلام و نهاد‌های مربوط است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام با اشاره به اینکه در اشعار هوره فرهنگ و هنر و یاد بزرگان این دیار نهفته است که می‌تواند جوانان امروز و فردا را با ریشه‌های فرهنگی و قومی خود بیشتر آشنا کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.