مراسم ثبت ملی فرهنگ «قصه گویی ایرانی» صبح امروز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

کانون پرورش فکری بعد از گذشت بیست‌وچهار دوره برگزاری جشنواره قصه‌گویی در سطح ملی و بین‌المللی، امروز موفق به ثبت ملی قصه‌گویی در پاسداری از میراث ناملموس ایران اسلامی شد.

هم‌چنین این جشن همزمان در کانون استان‌های دیگر از جمله در کرمان بر مزار مطهر شهید قاسم سلیمانی «نماد قصه‌های ایثار و مقاوت»، در کانون خراسان رضوی و در حرم مطهر امام رضا (ع) «نماد قصه‌های دینی‌مذهبی» در کانون کرمانشاه در محل تاق بستان نماد «قصه‌های ملی و آیینی» و در یزد در خانه‌ی مهدی آذریزدی «پدر ادبیات کودک» و در گیلان به یاد برگزاری اولین جشنواره قصه‌گویی برگزار شد.


فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این مراسم ضمن تقدیر و تشکر از مربیان و دست‌اندرکاران قصه‌گویی، گفت: خوشحالم در کنار هم جمع شدیم و درباره قصه‌گویی صحبت می‌کنیم؛ این اتفاق یک رخداد مبارک است، امروز در آستانه برگزاری بیست و پنجمین دوره جشنواره قصه‌گویی، ثبت ملی قصه‌گویی انجام شد و این قولی بود که در اختتامیه جشنواره بیست و چهارم قصه‌گویی مطرح شد و البته به دنبال ثبت جهانی قصه‌گویی نیز هستیم.

فلاح با تأکید بر اینکه اولین قصه‌ای که بچه‌ها می‌شنوند، صدای ضربان قلب مادر است، افزود: بچه‌ای که گریه می‌کند با صدای شنیدن قلب مادر آرام می‌شود، چون برایش تکرار می‌شود و این قصه زندگی است.

وی با بیان اینکه شیرین‌ترین قصه، قصه تولد است و بچه‌ها دوست دارند بار‌ها و بار‌ها قصه تولدشان را بشنوند، گفت: قصه‌ها، پایه تولید همه فرآورده‌های فرهنگی هستند و هرچقدر بتوانیم در حوزه قصه‌گویی سرمایه‌گذاری کنیم در سایر بخش‌های فرهنگی سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. البته قصه، هنر بی‌هزینه است و در همه جا به راحتی انجام می‌شود.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه قصه یک میراث عمیق، ماندگار و مانا و جهانی است، گفت: بیش از ۲۸۰ قصه در قرآن برای متعالی‌ترین هدف یعنی تربیت و هدایت انسان‌ها آمده است و شاید علت مانایی قصه‌گویی این است که در کتاب مقدس قرآن و کتاب‌های آسمانی به کار رفته است.

وی افزود: شکل‌گیری جشنواره ملی قصه‌گویی یک جریان ماندگار، مانا و هوشمند بوده که اتفاق افتاده است و ما با برگزاری جشنواره بیست و پنجم، فصل جدیدی را رقم خواهیم زد؛ ثبت ملی قصه‌گویی و گفتمان آن، اقدام هوشمندانه بوده که به دوره‌های قبل بر می‌گردد و خوشحالیم که به نام کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ثبت ملی قصه‌گویی انجام شده است.

فلاح با بیان اینکه امروز زنگ ملی قصه‌گویی از ساعت ۹:۳۰ صبح در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نواخته شده است، ادامه داد: برنامه رونمایی از لوح ثبت ملی قصه‌گویی، امروز در چندین استان به صورت نمادین برگزار می‌شود.

وی افزود: رویکرد ما در بیست و پنجمین جشنواره ملی قصه‌گویی، عمومی‌سازی و مردمی‌سازی قصه‌گویی است تا در همه خانه ایرانیان گسترده شود و به عنوان یک فرهنگ عمیق در بین خانواده‌ها رسوخ پیدا کند؛ ما به دنبال ضرب کردن جریان رسانه در قصه‌گویی هستیم و ظرفیت رسانه را برای قصه‌گویی فعال کنیم. 

فلاح با اشاره به برگزاری جشنواره قصه‌گویی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، گفت: اینکه بزرگان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این ذکاوت را داشتند که در سال‌های قبل جشنواره قصه‌گویی را در کانون برای رشد و نمو قصه‌گویی برگزار کردند، اقدام مناسبی بوده است و بهترین مکان و زمان برای قصه‌گویی در ایران بوده است.

وی افزود: نکته دیگر که در حال تأمل هستیم این است که آیا می‌توان از ظرفیت قصه‌گویی برای افزایش تولید و ظرفیت کسب و کار استفاده کرد؟؛ این موضوع یک گفتمانی است که باید روی آن فکر کرد و از اهالی فن دعوت می‌کنیم که در این راستا به ما کمک و مشورت دهند.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه ثبت نماد قصه‌گویی کانون از برنامه‌های کانون است، اظهار کرد: نماد قصه‌گویی کانون، کلاغ با نام «آقار» است که مراحل ثبت نماد قصه‌گویی آغاز شد و زمینه تولیدات محصولات فرهنگی را می‌تواند فراهم کند.

علیرضا تابش نماینده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: چرا عنصری را ثبت می‌کنیم این یکی از قوانین سازمان میراث فرهنگی است که عناصر ملموس و ناملموس ملی را ثبت می‌کند؛ این اتفاق هم برای اهمیت آثار است و هم یادآوری این مهم را داشته باشیم که پاسداشت فرهنگ و هنر وظیفه همه ما است.

پس از تقدیر مصطفی رحماندوست او در این برنامه گفت: امیدوارم یک روزی جشنواره قصه‌گویی تبدیل به آکادمی قصه‌گویی شود. تا آکادمی قصه‌گویی و علمی شدن قصه‌گویی در ایران خیلی راه داریم. همچنین در این مراسم از علی خانجانی تقدیر شد. 

خانجانی در این مراسم گفت: قصه‌گویی پشتوانه ملی و دینی دارد و باید قصه‌گویی به عنوان یک رشته دانشگاهی مورد توجه قرار گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار