مدیرکل انتقال خون قزوین گفت: این استان با توجه به ظرفیت بالای اهداء کنندگان خون در نقاط مختلف نیازمند یک دستگاه اتوبوس سیار خونگیری است.

عباس طالبیان مدیرکل انتقال خون قزوین گفت:وجود یک دستگاه اتوبوس سیار خونگیری با توجه به ظرفیت خوب اهداکنندگان ساکن در دورترین نقاط این استان بسیار ضروری است.

وی اضافه کرد: هزینه خرید یک دستگاه اتوبوس سیار خونگیری حدود ۱۰۰ میلیارد ریال است که برای تأمین آن نیازمند نگاه حمایتی در مدیریت ارشد استان هستیم.

طالبیان در خصوص مزایای اتوبوس سیار خونگیری، افزود: اتوبوس خونگیری تمام مزایای یک پایگاه متحرک اهدای خون را دارد و علاوه بر آن می‌توان خونی را که از داوطلبان می‌گیریم در شرایط استاندارد و در یخچال‌های مخصوص حفظ و نگهداری کنیم.

این مسؤول تصریح کرد: در برخی از شهرستان‌های استان قزوین مانند بویین زهرا و تاکستان کارکنان اهدای خون پس از خونگیری باید واحدا را سریع به مرکز منتقل کنند که وجود این اتوبوس می‌تواند مدت زمان حمل و نقل را کاهش داده و ظرفیت خونگیری را نیز افزایش دهد.

طالبیان ادامه داد: در استان‌های تهران، همدان و گیلان این اتوبوس خریداری شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد و قزوین نیز می‌تواند با توجه به ظرفیت بالای اهداکنندگان از این امکان بهره‌مند شود.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین با بیان اینکه میزان اهدای خون در استان قزوین بالاتر از میانگین کشوری است، گفت: میانگین اهدای خون در کشور ۲۶ در هزار است و این رقم در استان قزوین ۳۷ در هزار است.

طالبیان ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر خون خود را به شکل داوطلبانه اهدا کرده‌اند که در برخی از روز‌ها مانند ۲۱ ماه رمضان با ۵۰۰ داوطلب اهدای خون نیز روبرو بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ درصد خون مورد نیاز بیماران قزوین از داخل استان تأمین می‌شود، تصریح کرد: خوشبختانه وضعیت ذخایر خونی استان قزوین بین ۱۰ تا ۱۲ روز است و ۸۰ درصد خون اهدا شده نیز درون استان مصرف شده و مابقی به استان‌های معین مثل تهران ارسال می‌شود.

طالبیان خاطرنشان کرد: با توجه به توسعه زیرساخت‌های پزشکی استان قزوین و افزایش تخت‌های بیمارستانی در آینده، به طور قطع با تعداد بیشتری از اهداکنندگان خون روبرو خواهیم بود که اگر امکاناتی نظیر اتوبوس سیار خونگیری تأمین شود، دسترسی به اهداکنندگان نیز تسهیل‌تر می‌شود.

به گزارش ایرنا، روزانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر در استان قزوین خون خود را اهدا می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.