با انتشار فهرست کالا‌ها و اقدامات آسیب رسان به سلامت در سال ۱۴۰۲، هرگونه تبلیغات خدمات و این کالا‌ها از سوی همه رسانه‌ها ممنوع شد.

به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد؛ بر اساس تشخیص و اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان ملی استاندارد ایران، هرگونه تبلیغات خدمات و کالا‌های آسیب رسان به سلامت از سوی همه رسانه‌ها ممنوع است.

گفتنی است؛ تولید و واردات و عرضه کالا‌ها و خدمات آسیب رسان به سلامت و دارو‌های با احتمال سوءمصرف، مشمول عوارض خاص تحت عنوان عوارض سلامت می‌باشد.

بر اساس این گزارش، در فراورده‌های گوشتی و غذا‌های آماده مصرف؛ انواع سوسیس و کالباس گوشت و مرغ با درصد‌های متفاوت (شامل انواع سوسیس و کالباس؛ ژامبون وفرآورده‌های گوشتی عمل آوری شده پخته، انواع ساندویچ و پیتزای دارای سوسیس و کالباس و ژامبون، انواع سمبوسه و فلافل آماده شده و پنیر پیتزای پروسس و تاپینگ پیتزا جزو موادغذایی آسیب رسان به سلامت است.

همچنین در نوشیدنی‌ها و فراورده‌های آنها؛   انواع نوشابه گازدار با/یا بدون قند، نوشابه انرژی زا، نوشیدنی مالت (ماء الشعیر)  طعم دار و نوشیدنی عصاره گندم طعم دار (فاقد شماره استاندارد ملی)، انواع نوشیدنی‌های میوه‌ای گاز دار  با و بدون گاز با محتوای آب میوه ۲۵ درصد و کمتر (با یا بدون شمار استاندارد ملی)، انواع شربت میوه‌ای و غیر میوه‌ای (طبق استاندارد ملی مربوطه)، شربت‌های تزئینی و انواع نوشیدنی و نوشابه‌های غیر میوه ای، فرآورده‌های یخی خوراکی و انواع پودر نوشیدنی فوری مضر سلامتی است.

در گروه روغن‌های مصرفی هم روغن مصرفی خانوار (روغن نیمه جامد) آسیب رسان سلامتی است، منظور روغن‌های نیمه جامد مصرفی صنایع و خانوار و سایر روغن‌ها مشمول فهرست نمی‌باشد.

در سایر اقلام خوراکی نیز انواع سس سالاد و مایونز پرچرب بجز نوع کم چرب، بدون چربی و کاهش یافته، انواع فراورده‌های سرخ شده در روغن بر پایه سیب زمینی و غلات (چیپس سیب زمینی و غلات)، انواع فراورده حجیم شده بر پایه ذرت (پفک)، شیرینی‌های تر، فراورده‌های کاکائویی و تافی و آبنبات با و بدون قند آسیب رسان سلامتی است.

در دخانیات نیز سیگار و محصولات دخانی و در گروه کالا‌های آرایشی؛ فرآورده‌های آرایشی تاتو و فراورده‌های طراحی پوست،  فرآورده‌های آرایشی رنگی پوست و مو (انواع رژ لب، ریمل، کرم پودر، پنکیک، خط چشم، مداد آرایشی چشم و لب، رنگ مو و...)، انواع فرآورده‌های برنزه کننده پوست، انواع محصولات آنتی سلولیت و لاغر کننده موضعی، فرآورده‌های صاف کننده، فرکننده و کراتینه کننده مو، خدمات برنزه سازی پوست از طریق  اشعه ماورای بنفش (سولاریم) تبلیغ آن‌ها ممنوع و غیرمجاز می‌باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.