مدیر کل دفتر امور خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: متوسط فرسایش خاک در کشور ۱۶.۴ تن در هکتار است که شاخص جهانی ۵ الی ۶ تن در هکتار می‌باشد.

جهانبهش میرزاوند مدیر کل دفتر امور خاک کشاورزی معاونت آب و خاک در حاشیه برگزاری اولین جلسه ستاد خاک استان چهارمحال و بختیاری گفت: متوسط فرسایش خاک در کشور ۱۶.۴ تن در هکتار است که شاخص جهانی ۵ الی ۶ تن در هکتار است.

وی افزود: تشکیل هر سانتی متر خاک بطور متوسط ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ سال زمان نیاز دارد در حالی که هم اکنون سرعت از دست رفتن خاک ۱۰برابر سرعت باز سازی ان میباشد.

آقای میرزاوند به ضرورت همفکری و تعامل دستگاه‌های مرتبط با موضوع خاک اشاره کرد و گفت دستور العمل شورای فنی خاک در سطح معاونت تهیه شده و به زودی به استان‌ها ابلاغ می‌گردد. 


بیشتر بخوانید


وی تصریح کرد: از جمله برنامه‌های مهم معاونت اب و خاک تهیه نقشه‌های مدیریت پذیر خاک به صورت پایلوت در برخی از استان‌های کشور می‌باشد که در حال انجام می‌باشد.

آقای میرزاوند اذعان داشت: این نقشه‌ها باید برا همه اراضی کشور تهیه و مورد استفاده قرار گیرد 

مدیر کل دفتر امور خاک وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: از مسائل مهم دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد تشکیل دفتر خاک در استان ها، توجه ویژه به پساب ها، شعبه خاک در دادگاه، جمع آوری پلاستیک از سطح اراضی در کشت‌های پلاستیک و تولید کمپوست از زباله‌ها را عنوان کرد.

برچسب ها: آب و خاک ، فرسایش خاک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بختیاریوند
۰۷:۳۴ ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
احیای جنگلهای زاگرس از میلیونها تن خاک با ارزش زاگرس میکاهد