مسئول واحد بهداشت محیط مرکز شهرستان کرمانشاه گفت : بر اساس قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات صدور پروانه با اداره بهداشت نیست ما تنها صلاحیت بهداشتی صادر می‌کنیم.

عبدی مسئول واحد بهداشت محیط مرکز شهرستان کرمانشاه گفت : طبق بند‌های آیین نامه ماده ۱۳ مواد خوردنی و آشامیدنی بهداشتی در این اماکن عرضه و مصرف دخانیات ممنوع است لذا صدور مجوز برای قلیان‌سرا‌ها با اصل قانون منافات دارد.

عبدی افزود: بنابراین وقتی یک مکانی قلیان و یا هر ماده دخانی دیگری عرضه می‌کند این خلاف قانون است و ما به عنوان متولی سلامت و بهداشت عموم مردم به هیچ عنوان اجازه دادن چنین مجوزی را نداریم!

وی با بیان اینکه در مورد قلیان‌سرا‌ها و مضرات قلیان اطلاع‌رسانی کافی انجام نشده است، گفت: متاسفانه اکثر افرادی که قلیان مصرف می‌کنند بر این تصور هستند که دودی که از توتون و تنباکو در داخل آب قلیان عبور می‌کند تصفیه می‌شود! در حالیکه اصلا چنین نیست.

عبدی با اشاره به اینکه بار‌ها این موضوع در سمینارها، جلسات کارگروه سلامت امنیت غذایی شهرستان و کنفرانس‌ها مطرح شده، گفت: اما متاسفانه شاهد افزایش قارچ‌گونه این اماکن هستیم لذا بایستی این آموزش و آگاهی مستمر باشد تا منجر به تغییر رفتار شود.

وی گفت: توتون و تنباکویی که وارد کشور می‌شود در واقع ضایعات توتون و تنباکو است که برای بازارپسندی به آن اسانس اضافه می‌کنند.

عبدی خاطرنشان کرد: در محل قلیان‌سرا‌ها ممکن است افزودنی‌های دیگری مثل حشیش و سایر موادمخدر دیگر به آن اضافه کنند.

وی با اشاره به اینکه آب موجود در قلیان توانایی فیلتر مواد سمی توتون را ندارد، افزود: در دود سیگار و قلیان حدود ۴ هزار نوع ماده شیمیایی سمی شناسایی شده که از این ۴ هزار ماده، ۵۰ مورد آن سرطان‌زای قطعی گروه A هستند بنابراین هیچ مقدار مجاز شناخته شده‌ای برای این‌ها وجود ندارد. دود در مجاورت رطوبت جذب نیکوتین را بالا می‌برد و اعتیادزایی بیشتر می‌شود، بنابراین قلیان نسبت به سیگار نیکوتین بیشتری جذب می‌کند و اعتیادزایی قلیان بخاطر نیکوتین است.

عبدی با اشاره به اینکه مصرف قلیان معادل ۸۰ تا ۱۰۰ نخ سیگار است، عنوان کرد: با این تفاسیر اگر فعالیت این امکان تایید صلاحیت شود و این مواد آسیب زا را به رسمیت بشناسیم در واقع با وظیفه ذاتی بهداشت که متولی بهداشت و سلامت عموم مردم جامعه است کاملا در تعارض است .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.