طی هفته گذشته مراتب ثبت ملی دو میراث طبیعی از سوی علی دارابی قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی به استاندار خراسان شمالی ابلاغ شد.

طی هفته گذشته مراتب ثبت ملی دو میراث طبیعی در فهرست اقدامات پاسدارانه از سوی دکتر علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور به استاندار خراسان شمالی ابلاغ شد  که  یکی از این آثار درخت کهنسال کاج در یکی از مدارس پایه ابتدایی بجنورد است.

این تک درخت کهنسال کاج داخل مدرسه ای در داخل شهر بجنورد واقع شده که به دبستان پروین اعتصامی معروف می باشد در اطراف آن خانه های مسکونی اهالی منطقه دیده می شود و ترکیبی از بافت کهنه و خانه های جدید هستند. این درخت کهنسال دارای محیط تنه به اندازه ۴ متر ( ۱.۲۷۳قطر) و طول تاج ۱۱ متر، عرض تاج ۶.۴۰ و ارتفاع ۱۵متر با سطح پوشش تاج ۲۳۷ متر مربع فضای زیبایی را ترسیم کرده است.

در فاصله ۱.۵ تا ۲ متری از بستر زمین درخت منشعب به چهار بخش (شاخه) می شود. شاخه ای که در فاصله ۱.۵ متری از تنه درخت در سمت جنوب رشد کرده در قسمت میانی این شاخه اقدام به برش شاخه ای کوچک نموده است.

در فاصله ۲ متری درخت دارای ۳ شاخه اصلی در جهات شرق – شمال و غرب  است که شاخه غرب از قطر و رشد بیشتری برخوردار است. شاخه شرق با خمیده شدن به سمت جنوب سبب شده تا شاخه از حیاط مدرسه خارج  و به طرف کوچه کنار مدرسه رشد کند. شاخه شمالی در مرکز درخت بین شاخه شرق وغرب  استوار شده است.

کاج ها گونه های درختی یا درختچه ای متعلق به جنس Pinus هستند. آن ها همیشه سبز بوده و به جای برگ های گسترده دارای دستجات سوزن هستند. ۴۰ گونه رایج درخت کاج وجود دارد که بسیاری از آن ها کاشت شده و یا به فراتر از محدوده بومی مهاجرت کرده اند.

یکی از روش های معمول برای طبقه بندی درختان کاج، تعداد برگ ها (سوزن ها) در هر دسته است.

درختان کاج را می توان از طریق برگ های سوزنی مانند، مخروط های دانه دار و پوست قهوه ای مایل به قرمز یا خاکستری تشخیص داد. یکی دیگر از ویژگی های شناسایی درختان کاج، مخروط های تخم شکل آنها است که از شاخه ها آویزان می شوند. بعضی از انواع کاج ها می توانند دارای مخروط های بزرگ چوبی با مقیاس های بلند و مستقیم باشند. 

قدمت این درخت کهنسال ۱۰۰ الی ۱۳۰ سال است و به شماره ۱۱۴۰ به ثبت ملی رسیده است.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
منم خیلی وقت سال پیش مدرسه پروین بودم زمانی ک مدرسه هنوز بازسازی نشده بود سقفش شیروانی بود ک بعدش زلزله اومد بعدش مدرسه از نو ساختن روزای خوبی بود دوران بچگی بهترین مدرسه بود
Iran (Islamic Republic of)
Parveen' student
۱۳:۱۱ ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
خداحافظ درخت کاج بزرگ خاطره انگیز پروین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
آب گرم ایوب نبی(ص) فوق العاده هستش، حتما بیایدبجنورد ببینید جای اسکان هم داره
Iran (Islamic Republic of)
مجی
۲۳:۵۰ ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
از این درختا تو بجنورد زیاده ولی جالب تر از این درخت باید به روستای اسفیدان بازدید کنن یا استخر آب گرم ایوب بپردازن
در کل جونم پاریس کوچولو
Iran (Islamic Republic of)
سید
۱۹:۲۱ ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
برادر عزیز شما که این عجایب زیبا رو معرفی میکنید یه عده ایی از دوستان مسئول فردا میزنن پدرشو در میارن دیدم که به قول مهران مدیری دیدم که میگم هر چقدر ناشناخته بمونن بهتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
من داخل این مدرسه درس میخوندم وخواهرم هم اونجاست مدرسه عالی هستش البته ما کاج هارو تزئین میکردیم به اون سقف درب حیات وصل کردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
وایی اینجا مدرسه من بود یکی از بهتر مدارس بجنورد هستش تا پایه ششم داره خیلی عالیه من
دور تا دور درختش پر از گل رنگی یعنی فوق العاده هستش
Iran (Islamic Republic of)
هستی مجردی
۲۱:۵۰ ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
دقیقا منم شش سال تو این مدرسه بودم عالیه