نامه قانونگذاران آمریکایی به سران اروپا درباره «مکانیسم ماشه»

گروهی از قانونگذاران آمریکایی در نامه‌ای به سران سه کشور اروپایی عضو توافق هسته‌ای از آن‌ها خواستند «مکانیسم ماشه» را علیه کشورمان فعال کنند.

سی‌ و پنج قانونگذار مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به سران کشور‌های انگلیس، فرانسه و آلمان (تروئیکای اروپا)، سه عضو اروپایی توافق هسته‌ای (برجام) خواستند مکانیسم ماشه را ذیل برجام علیه ایران فعال کنند.

به گزارش جوئیش اینسایدر، طبق بند‌های ۳۶ و ۳۷ برجام، در صورت شکایت یکی از طرف‌ها به کمیسیون مشترک حل اختلاف و حل نشدن این شکایت ظرف ۳۵ روز، شاکی می‌تواند موضوع را به عنوان تخطی از توافق به شورای امنیت ارجاع کند و این شورا باید ظرف ۳۰ روز در مورد قطعنامه‌ای برای لغو تعلیق تحریم‌ها علیه ایران رای بدهد.

همچنین بر اساس پیوست یکم برجام، مکانیسمی به منظور دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سایت‌های به اصطلاح مشکوک ظرف ۲۴ روز از طریق کمیسیون مشترک تعیین شده که طبق آن در صورت همکاری نکردن ایران، به کار افتادن یک مکانیسم حل اختلاف و بازگشت بالقوه تحریم‌های سازمان ملل خواهد بود.

این دو شرط مطرح شده در برجام، مکانیسم ماشه (Trigger Mechanism) یا بازگشت خودبه‌خودی تحریم‌ها (Snapback) خوانده می‌شوند.

ناصر کنعانی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران پیش‌تر در پاسخ به سوالی درباره امکان فعال کردن مکانیسم ماشه توسط کشور‌های اروپایی گفته بود: «چنانکه طرف مقابل دچار خطای محاسباتی شود و اقدامات غیرمنطقی در مورد برجام و روند مذاکرات انجام دهند آن‌ها بر اساس پیامی که قبلا از ایران دریافت کرده‌اند به صورت واضح می‌دانند که واکنش ایران به این موضوع چه خواهد بود و این پیام به نظرم به اندازه کافی گویاست.»

او تاکید کرد که «عدم برگزاری نشست‌های مذاکراتی در موضوع برجام به معنای رکود کامل در این زمینه و متوقف بودن تلاش‌های دیپلماتیک برای احیای برجام نیست.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
آقای فرش گم کرده و آقای سربازی نرفته و از خود راضی تحویل بگیرند.
هر قراردادی قبل از امضا می بایستی در موسسات علمی و محافل سیاسی دانشگاهی کشور
کلمه به کلمه و خط به خط تجزیه و تحلیل می شد. و شاید به نظر به هم پرسی گذشته می شد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
قانون گذاران آمریکا خیلی ضعیف هستند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۴ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
ماشه‌ی اونا که کنایه بود،بیاین ما مکانیسم ماشه رو واقعی، فعال کنیم
همه گزینه ها روی میز است
آخرین اخبار