مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس گفت: طرحی برای هیدروژن پیش‌بینی نشده بود و تولید ۵۰۰ هزار تُن آمونیاک از هیدروژن در برنامه پالایشگاه است.

علیرضا جعفرپور بروجنی مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس گفت : در بیشتر کشور‌های جهان، هیدروژن مازاد واحد‌های بنزین‌سازی را صرف کار‌های مثبت می‌کنند و برای استفاده مطلوب از این سرمایه ملی طرح تولید ۵۰۰ هزار تُن آمونیاک در سال از هیدوژن را در برنامه داریم.

او گفت: این هیدوژن‌هایی که اکنون در مشعل پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس سوخته می‌شود با به نتیجه رسیدن این طرح به آمونیاک تبدیل شده و زنجیره تولید آمونیاک را ادامه داده و به کود‌های شیمیایی خواهیم رسید.

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس گفت: اکنون درحال خرید لایسنس هستیم و با استاندار هرمزگان در خصوص زمین مورد نیاز صحبت شده است و با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هم برای اخذ مجوز‌های لازم گفتگو شد.

جعفرپور بروجنی گفت: اگر این اتفاق رخ بدهد به جمع تولیدکنندگان زنجیره غذایی کشور می‌پیوندیم و موجب افتخار پالایشگاه خواهد شد.

او در خصوص شائبه‌ها پیرامون بوی نامطبوع در شرق بندرعباس به مشام می‌رسد، هم گفت: شبانه‌روز در اینجا هستیم و متوجه بوی نامطبوئی نشدیم و از بخش محیط زیست پالایشگاه می‌خواهم ریشه‌یابی کنند و اگر موردی باشد رفع می‌کنیم. وی در خصوص شائبه‌ها پیرامون بوی نامطبوع در شرق بندرعباس به مشام می‌رسد، هم گفت: شبانه‌روز در اینجا هستیم و متوجه بوی نامطبوئی نشدیم و از بخش محیط زیست پالایشگاه می‌خواهم ریشه‌یابی کنند و اگر موردی باشد رفع می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس گفت: البته فلرینگ در این مجموعه انجام می‌شود که سوزاندن هیدروژن است و زمانی که سوخته می‌شود تبدیل به آب شده و هیچگونه آلایندگی و بویی ندارد.

جعفرپور بروجنی گفت: همانطور که گوگرد بنزین تولیدی این پالایشگاه زیر یک PPM و بسیار بهتر از استاندارد جهانی است و استاندارد جهانی می‌گوید باید زیر ۱۰ PPM باشد، گازی هم که از آن جدا می‌شود هیچگونه سولفوری ندارد.

پی پی ام (ppm) یک معیار اندازه گیری بدون واحد است، همواره پی پی ام (ppm) در یک نسبت محسابه می‌شود که واحد‌های صورت یا مخرج یکی هستند و به همین دلیل پی پی ام یک معیار بدون واحد است.

او گفت: درواقع بو‌هایی که ایجاد می‌شود از ترکیبات گوگردی است و مشعل پالایشگاه ستاره خلیج فارس به هیچ عنوان آلاینده نیست به‌خصوص که در سال گذشته ۲۰ درصد گاز‌های سنگین قابل کندانس پالایشگاه را تبدیل به موادی کرده که بتوان در ترکیبات نفتی مایع استفاده کرد و از ارسال آن‌ها به مشعل پالایشگاه جلوگیری کردیم.

بخار پس از انتقال انرژی خود (انرژی نهان تبخیر در فشار مصرف کننده) از حالت گازی (بخار) به حالت مایع (آب) تبدیل می‌شود، آب ناشی از این میعان، آب کندانس یا چگالیده نام دارد و توسط تله بخار از تجهیزات تولید کننده‌ای مانند "دیگ بخار" تخلیه می‌شود، آب ناشی از کندانس دمایی برابر دمای آب اشباع در فشار سیستم کندانس را دارد.

مدیرعامل پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس گفت: سال گذشته قول دادیم مشعل پالایشگاه را مدیریت کنیم و هر چه مشعل پر رنگتر و قرمزتر باشد یعنی مشعل ترکیبات سنگین‌تری دارد و اگر دودی رنگ باشد یعنی ترکیبات سنگینی دارد.

جعفرپور بروجنی گفت: اکنون مشعل بی‌رنگ است و شعله آن هم پایین بوده که به معنی هیدروژن خالص است.

قطعات کمپروسو پالایشگاه ستاره خلیج فارس در کشور تولید می‌شود

او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در سال گذشته یکسری بوستر کمپروسو داشتیم که به خاطر شرایط تحریمی امکان دسترسی به قطعات آن‌ها نبود و بیشتر اوقات می‌توانستند از خدمت خارج شده و برای تعمیر آن‌ها باید زمان بیشتری را صرف می‌کردیم.

مدیرعامل پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس گفت: از سال گذشته این قطعات در کشور تولید شده و این‌ها را به شرکت‌های تولید کننده داخلی سفارش دادیم که بخشی تحویل گرفته شده و بخشی درحال ساخت است، بدین‌ترتیب از بسته شدن‌های مکرر این کمپروسور‌ها جلوگیری می‌کنیم.

جعفرپور بروجنی گفت: این پالایشگاه ۹ کمپروسور دارد که در گذشته تعداد کمی از آن‌ها در خدمت بود و اکنون با تعمیر‌ها و پایش‌های مرتبی که انجام می‌شود تلاش داریم زمان‌های از خدمت خارج بودن این کمپروسور‌ها به حداقل برسد.

او گفت: معنای آن این است که این کوبش‌هایی که رخ می‌دهد ترکیبات سنگین را احصا و از ارسال مواد هیدروکربوری به مشعل جلوگیری می‌کنیم.

مدیرعامل پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس گفت: بخشی از این کار به خاطر حفظ محیط زیست و بخشی هم به خاطر ضرر هنگفتی است که به پالایشگاه وارد می‌کند، یعنی ترکیباتی که می‌تواند برای پالایشگاه سودآوری داشته باشد زمانی که به مشعل ارسال شود از دسترس خارج شده و از سود پالایشگاه کم می‌کند.

به گفته جعفرپور بروجنی: این‌ها سرمایه‌های کشور و پالایشگاه و ملی بوده که نباید هدر برود.

تلاش برای جایگزنی بوستر کمپروسور‌ها با کمپرسور‌های سانتیفیوژ

مدیرعامل پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس گفت: همچنین طرح جدیدی هم در حوزه بوستر کمپروسور‌ها تعریف شده که شاید در ۲ تا سه سال آینده به نتیجه برسد، اکنون در مرحله مطالعه قرار دارد.

جعفرپور بروجنی گفت: بنابراین امید می‌رود به جای کمپرسور‌های رفت و برگشتی که استعلاک بسیاری دارند از کمپرسور‌های سانتیفیوژ استفاده کنیم که تا کنون این طرح در کشور اجرا نشده است.

او گفت: موضوع با شرکت‌های مطرح سازنده کمپرسور در کشور موضوع طرح شده و اطلاعات درحال رد و بدل شدن است.

پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان فعالیت رسمی خود را از اردیبهشت ۹۶ در اوج تحریم‌ها آغاز کرد.

این شرکت در زمینی به مساحت ۷۰۰ هکتار قرار دارد و خوراک آن به وسیله یک خط لوله ۴۸۵ کیلومتری از پالایشگاه‌های گازی پارس جنوبی تامین می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.