کارشناسان صنایع لبنی اذعان می کنند که با توجه به کاهش سرانه مصرف لبنیات در کشور، راهکارهایی همچون توزیع شیر مدارس و پرداخت یارانه به کالاهای سلامت محور نقش مهمی در ارتقای مصرف این محصولات خواهد داشت.

در بسیاری از کشور‌های جهان، روز اول ژوئن به عنوان روز ملی شیر نامگذاری شده بود از این رو، سازمان کشاورزی و خواربار ملل متحد (FAO) این تاریخ را به عنوان روز جهانی شیر نامگذاری کرد.

علت انتخاب یک روز خاص به نام روز جهانی شیر، بالا بردن سطح آگاهی عمومی در مورد اهمیت شیر به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل و تأکید مجدد بر اهمیت صنعت شیر و لبنیات است.

بنابر آمار سرانه مصرف شیر در کشور‌های اروپایی ۳۵۰ کیلوگرم است، درحالیکه مشاور دفتر برنامه جهانی غذا سازمان ملل در ایران اعلام کرد که مقدار آن در ایران حدود یک ششم استاندارد بین المللی است که با حمایت دولت  باید سرانه مصرف به متوسط دنیا برسد تا در آینده گرفتار هزینه‌های بالای درمان نشویم.

آقای علی عسگری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در حوزه مصرف شیر باید فرهنگ سازی کنیم تا در آینده سلامت جامعه به خطر نیفتد.

بسیاری از کارشناسان‌ صنعت لبنیات بر این باورند که توزیع شیرمدارس، پرداخت یارانه به کالا‌های سلامت محور و فرهنگ سازی راهکار مناسبی برای ارتقای سرانه مصرف لبنیات و کاهش هزینه‌های درمان‌ محسوب می‌شود چراکه بسیاری از خانوار‌ها به سبب نبود آگاهی و فرهنگ صحیح همچنان نوشابه، چیبس و ... را  از سبد مصرفی حذف نکرده اند. این درحالی است که افزایش قیمت این کالا‌ها به مراتب بیشتر از لبنیات است.

توزیع شیرمدارس راهی برای ارتقای سرانه مصرف لبنیات

آقای سید محمد رضا بنی طبا سخنگوی انجمن صنایع لبنی گفت: با توجه به افت قدرت خرید خانوار از حیث افزایش هزینه‌های تولید و گرانی کالا و مسئله فرهنگ سازی، کاهش سرانه مصرف لبنیات رخ داده است.

به گفته او، علی رغم افزایش قیمت نوشابه و چیبس و...، اما میزان فروش تغییری نداشته است که این امر نشان می‌دهد که اولویت خانوار، خرید کالا‌های سلامت محور نیست.

بنی طبا ادامه اداد: صنعت لبنیات ایران خوشبختانه با تنوع برند و کیفیت روبروست که از این لحاظ مشکلی در عرضه نداریم. اما با وجود تورم حاکم بر اقتصاد کشور و کاهش قدرت خرید خانوار، افراد نمی‌توانند به اندازه نیاز لبنیات خریداری کنند.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی با تاکید بر سیاست‌های حمایتی حاکمیت و مجلس در راستای افزایش سرانه مصرف لبنیات گفت: دولت و مجلس باید سیاست‌های حمایتی را اصلاح کند به گونه‌ای به جای پرداخت یارانه نقدی در اختیار چند دهک جامعه، یارانه کالا‌های سلامت محور به اقشار ضعیف جامعه پرداخت کند.

به گفته او، گرچه از محصولاتی همچون روغن و شکر به عنوان کالا‌های اساسی باید حمایت شود، اما در سبد کالا‌های سلامت محور قرار ندارند، از این رو حمایت از محصولات لبنی در کاهش هزینه‌های درمان نقش بسزایی دارد.

بنی طبا با بیان اینکه توزیع شیر مدارس راهکار مناسبی در راستای ارتقای سرانه مصرف لبنیات محسوب می‌شود، گفت: با وجود آنکه ۱۵ میلیون دانش آموز در سن رشد هستند، از این رو توزیع شیرمدارس به دلیل مواد مغذی بویژه در استان‌های کمتر برخوردار تاثیر بسزایی در افزایش سرانه مصرف و کاهش مشکلات درمان در سال‌های آتی دارد.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی گفت: برای حفظ سلامتی خانواده و کاهش هزینه‌های درمانی ضروری است که در راستای سرانه مصرف لبنیات فرهنگ سازی صورت گیرد، براین اساس شرکت‌های بزرگ صنایع لبنی و نهاد‌های سیاست گذار همچون وزارت بهداشت، شورای بهداشت صدا و سیما باید پای کار باشند.

بنابر آمار سرانه مصرف استاندارد محصولات لبنی ۱۵۰ تا ۱۶۰ کیلوست، درحالیکه سرانه مصرف کنونی لبنیات در کشور ما در خوشبینانه‌ترین حالت به ۷۰ کیلو رسیده است که با این وجود در راستای حمایت از دامداران چاره‌ای جز صادرات نیست.

بی توجهی دولت به سرانه مصرف شیر منجر به حذف لبنیات از سبد غذایی خانوار می‌شود

آقای علی احسان ظفری مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی با بیان اینکه توزیع شیر مدارس بخشی از کاهش سرانه مصرف را پوشش می‌دهد، گفت: اکنون متوسط سرانه مصرف لبنیات در دنیا ۱۳۰ کیلوست که با توزیع ۷۰ نوبت شیر مدارس، سرانه مصرف به ۶۵ تا ۷۰ کیلو می‌رسد. هرچند نمی‌تواند کل کاهش مصرف را پوشش دهد.

به گفته او، با توجه به افزایش قیمت شیرخام و اعمال این گرانی در نرخ محصولات لبنی، سرانه مصرف مجدد کاهش می‌یابد که با استمرار روند کاهش مصرف، محصولات لبنی به کالای لوکس در سبد مصرفی خانوار تبدیل می‌شود که تنها ۱۰ درصد جمعیت مصرف می‌کند یا شیرخام باید به شیرخشک یا دیگر محصولات لبنی به منظور صادرات تبدیل شود.

ظفری گفت: گرچه با صادرات محصولات لبنی و شیرخشک مشکلات دامداران حل می‌شود، اما مشکلات مصرف کنندگان همچنان پابرجاست که متاسفانه مسئولان توجهی به مصرف کننده ندارند.

بنابر اذعان کارشناسان متوسط سرانه مصرف لبنیات در دنیا  ۱۸۰ کیلوگرم است، درحالیکه سرانه کنونی مصرف لبنیات در کشور ما ۵۰ تا ۶۰ کیلوست که دولت باید حمایت‌های لازم در راستای ارتقای سرانه مصرف را انجام دهد چراکه به طور متوسط سرانه مصرف ۳۰ درصد کمتر از متوسط جهانی است.

 بی توجهی به افزایش سرانه مصرف لبنیات جامعه را گرفتار هزینه‌های بالای درمان می‌کند

آقای حسین‌چمنی کارشناس صنعت لبنیات گفت: در سنوات گذشته تصور می‌کردیم که فرهنگ سازی باید در جامعه صورت گیرد، اما اکنون به این جمع بندی رسیدیم که با وجود اهمیت بالای شیر، مسئولان نیاز به فرهنگ سازی دارند.

او با بیان اینکه شیر مهمترین ماده غذایی در سبد جوامع بشری است، افزود: گرچه آحاد جامعه برمبنای قدرت خرید همواره سعی دارند که محصولات لبنی را از سبد غذایی خود حذف نکنند، اما میزان خرید و مصرف کاهش پیدا کرده است.

چمنی ادامه داد: با توجه به آنکه بی توجهی به شیر و محصولات لبنی هزینه بالایی به بخش درمان وارد می‌کند، لذا افزایش سرانه مصرف لبنیات توجه مسئولان را می‌طلبد که در این راستا فرهنگ سازی از مسئولان باید ترویج داده شود.

کارشناس صنعت لبنیات گفت: با وجود آنکه جمعیت سالمندی با سرعت روبه افزایش است؛ بنابراین مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی مهم‌ترین ماده غذایی است که در صورت بی توجهی آسیب جدی به نظام سلامت وارد می‌کند.

همه ساله روز جهانی شیر برگزار می‌شود تا اهمیت شیر به عنوان یک ماده غذایی را گسترش دهد که با این وجود انتظار می‌رود مسئولان تدابیری برای ارتقای سرانه مصرف لبنیات بیندیشند تا در پی‌گرانی محصولات لبنی ناشی از افزایش هزینه‌های تولید شاهد کاهش یا حذف آن از سبد غذایی خانوار نباشیم چراکه این امر‌نتیجه‌ای جز افزایش هزینه‌های درمان در برندارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
همسفر
۰۳:۱۵ ۱۲ خرداد ۱۴۰۲
برای یاد آوری اول ژوئن روز ملی شیر نیاز به اینهمه زحمت و گرفتن وقت مسولین نیست . گزارشگران محترم وقت مسولین رو نگیرید بزارید کارشون رو بکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۸ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
پیام های این مدلی میشنود آیینه دق و حرص ملت را در میاره مردم میدانند همه خوراکی های سالم برا بدن شان مفید هست دیگه گفتند نداره
France
ناشناس
۱۵:۴۳ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
بهترین راه ارتقاع مقدار مصرف لبنیات این هست که بجای سالی ۴ بار سالی ۲۰ بار گران‌تر کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
شتر در خواب بیند پنبه دانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
حرومزاده ها تمام عزمشون رو برای نابودی مردم به کار بستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
به خدا که شما مدیون مردم هستید زندگی ما رو نابود کردید حتی یه دبه ماست هم نمی‌تونیم بخریم، این مردم حلالتون نمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
رسول
۱۳:۴۷ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
قیمتا پایین باشه همه خوب بلدن چه جوری استفاده کنن و نیازی به این مطالب نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
بهترین راهکار مصرف بهتر کم کردن قیمت هاست که ممکن نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
یه خانواده سه نفره که دونفر شاغل هستیم در هفته یک بطری شیر مصرف میکنیم و تقریبا ماهی یه دبه ماست حالا هر ماستی که ارزونتر باشه.
دیگه وسعمون نمیرسه و سعی میکنیم بیشترش رو بدیم به بچه که جوونه و تو سن رشد.
یه جور تیتر زدین انگار لبنیات مفته و مردم نمیخورند.
قیمت بالاست و درآمد پایین بفهم! نفهم! بفهم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
با کوپن ماهی سه لیوان شیر میشه خرید خجالت داره مطلب و تیتر لبنیاتی نزنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
مثل گوشت دست نیافتنی بشه یعنی بیش از این اونوقت براش سرو دست میشکونند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
راهکارش اینه که روز بروز گرونتر شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
اگ میخواستید مردم زیاد لبنیات بخورند ک گرونی نمی‌کردید قدرت نون وماست خوردنم ازمردم گرفتید!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
لبنیات پروبیوتیک و کفیر از گوشت و مرغ و ماهی بهتره
Germany
ناشناس
۱۱:۳۴ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
لبنیات پر
گوشت پر
میوه پر
زندگی سالم به جز برای قشر مرفه واسه بقیه پر

بیخود دنبال قاتل بروسلی نگردید
تورم افسار گسیخته و وعده های بی عمل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
شما فقط قیمت ها رو در همه موارد بالا ببرید و دائم هم بگید که فلان چیز برای سلامتی خوبه و مصرف کنید
وقتی پول نداریم بخریم چه کار کنیم؟
اون چیزی که خداوند برای همه آفریده است را بعضی از ما برای بعضی حرام می کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
تنها راهکار اینه که تورم نباشه به قیمتها شدید نظارت بشه .قدرت خرید مردم بالاتر بره یعنی حقوق ها متناسب با تورم باشه نه اینکه تورم ۷۰درصد باشه بعد تورم ۱۰۰درصد اونموقع میشه دخل نوزده وخرج بیست
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۱۱:۰۹ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
سلام تنها راهش اینه که بعضی ها دست از تحریم داخلی علیه مردم بردارن
الان یک مورد مسکن کشور به این پهناوری چرا یک طرح حکومتی اجرا نمی شود به جوان هایی که ازدواج می کنن زمین رایگان بدن بدون حق فروش این کار هم باعث می شود جوانی جمعیت صورت بگیره و اینکه مردم الکی نمیرن تو صف خرید ماشین یا دلار و طلا ذخیره کنن داخل خونه و هم چنین به راحتی می تونن اشتغال ایجاد کنند و هم تورم کنترل بشود.
ای مسئول بی وجدان اگر صدای من رو می شنوی به حرفی که زدم منطقی هست عمل کن
خبرگزاری محترم اگر وجدان کاری داری و دلت برای مردم مظلوم و نجیب ایران می سوزد این متن پیام رو تایید کن اگرم نداری که هیچی
Iran (Islamic Republic of)
یاسر
۱۰:۵۲ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
سلام خسته نباشید چند بار پیام میدم اونا رو حذف می کنید ... خدا هم هست واگذار به خدا کسی نیست از حق ما دفاع کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
شیر کیلوی ۲۰ماست ۳۰
تازه این قیمت الانه خدا میدونه یه ساعت دیگه چند میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
راهکارش اینه که شکاف طبقاتی کم وعادلانه شود تا یکی از پر خوری ویکی از کمخوری بیمار نشه،اگر هست برای همه واگر نیست برای همه،سهم عده ای کار کردن بی حاصل وسهم عده ای خوردن.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۰۸ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
سلام دو تا راه کار دارد
1-قیمت شیر و فراورده های آن ارزان تر شود.
2-قیمت کالاهای خوراکی دیگر را ببرید بالا تا شیر ارزان تر به نظر برسد و مردم بخرند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
باشگاه خبرنگاران اینترنت ایرانسل شهرستان پارس آباد در استان اردبیل قطع هست چند روزی. اینترنت همراه اول هم داغونه
پیگیری کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
فعلا اولویت دولت گران کردن همه چیز برای جبران کسری بودجه است،
کاهش سرانه مصرف گوشت و لبنیات و میوه، خرابی دندان ها، گرانی ویزیت پزشک و دارو اصلا مهم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
تا حالاسفره ها کوچک می شد ولی ازحالا به بعد کلا سفره ها جمع شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
راهکار فقط قیمت پایین تمام.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
ما که ۶ ماه شیر نخریدیم حال شما تبلیغ کنیدو ماشین بدید وام بدید تا مردم بچه بیاورند. باید مشکل کشور اساسی حل بشه وآن رفع تحریم ها هست وبس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
وای شما چقدر بوق تشریف دارید توان خرید نداریم مثلا خودم که یک کارمند هستم مصرف صفر شده و ماست حداکثر در ماه یک دبه و پنیر مصرف نصف کردایم تا زنده بمانیم و حقوق جواب بدهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
فقط لبنیات نیست میوه و گوشت و غلات هم هست که به خاطر گرونی و حقوق کم، تورم ملت نمی توانند بخورند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
بااین قیمتها کسی نمیتونه لبنیات بخره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
ارزان کردن اجناس اصلی از جمله لبنیات، مصرف سرانه و سلامتی بجه ها را بالا میبره، ولی حیف و صد حیف، گرانی پیرمان کرده،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۳ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
من یک دامدارم همسایه‌ای داریم هفته‌ای دو جین نوشابه خانواده مصرف میکنه به گفته خودش هفته‌ای ۳۰۰ هزار تومن هزینه‌ش میشه ینی هر ماه ۱۲۰۰ هر موقع منو میبینه حرف از حدف کردن لبنیات از سفره خانوادش میگه شغلش هم کارمنده معمولیه
درسته گرونه اما با فرهنگ سازی میشه بخشی از کمبود رو جبران کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۸ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
بیچاره کارگر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
باید یه قانون بذارندهمه مشاغل قبل از ورود به شغل اصلیشون یه مدت کارگری کنند اونوقت به خوبی درک می کنند حقوق کم و کارسخت یعنی چه و حقوق خوب حق چه کساییه
آخرین اخبار