مردم مرکز استان سمنان شامگاه جمعه مانند برخی شب‌های دیگر افت فشار و در برخی موارد قطعی آب را بدون اطلاع قبلی سازمان‌های متولی تجربه کردند.

 نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان، استاندار و مردم به عنوان ولی نعمتان نظام مقدس جممهوری اسلامی از مشکل کم آبی در این استان گلایه دارند و در شرایطی که هنوز نزدیک به ۲۵ روز تا ورود به فصل گرم سال مانده، صدای مردم شهر سمنان از قطعی آب و افت فشار آب درآمده است؛ موضوعی که البته مسوولان شرکت آب و فاضلاب انکار می‌کنند و می‌گویند قطعی و حتی افت فشار آب گزارش نشده است.

افت فشار و قطعی آب برخی مناطق شهر سمنان تا لحظه انتشار این گزارش نیز ادامه دارد و شهروندان را از شب گذشته تا کنون بلاتکلیف و دل‌نگران کرده است.

انکار یک واقعیت محسوس

بر پایه گزارش‌ها و شواهد مردمی ، قطعی آب و افت فشار در نقاط مختلف شهر سمنان در پنجم خرداد محسوس بوده، اما مسوولان می‌گویند افت فشار، قطعی و شکستی در شبکه آبرسانی شهر سمنان در این روز گزارش نشده است؛ این در حالیست که قطعی و افت فشار آب در روز‌ها و هفته‌های گذشته نیز مسبوق به سابقه بوده و شهروندان از افت فشار آب بدون اطلاع قبلی در برخی ساعت‌های شبانه‌روز گلایه دارند.

در اجرای طرح امید بخشودگی بهای آب مشترکان کم و خوش‌مصرف و افزایش تصاعدی تعرفه مشترکان بدمصرف، کمتر از پنج درصد مشترکان خانگی شهر‌های استان سمنان بدمصرف بودند و این گفته گواه بر صرفه‌جویی مشترکان خانگی و بحران کم‌آبی در سمنان است.

مردم ولایتمدار استان کم‌آبی در سمنان را درک می‌کنند و با صرفه جویی در مصرف برای تامین پایداری شبکه آبرسانی همراهی لازم را دارند، اما شهروندان سمنان از انکار مسوولان درباره قطعی و افت فشار آب و همچنین فقدان هر گونه اطلاع‌رسانی در این زمینه آزرده هستند.


گلایه مردم سمنان از افت فشار آب و انکار دستگاه متولی

مردم شهر سمنان جمعه شب در مناطق مختلف از جمله بلوار ۱۷ شهریور، بلوار شهید اخلاقی و انتهای شهرک تعاون و خیابان دهخدا، حتی در طبقه اول دچار قطعی آب شدند و این وضعیت در شرایطی است که هنور وارد فصل گرما نشده‌ایم و این مساله نشانه بحران کم‌آبی در این خطه کویری است که به دلیل قرارگیری در مسیر حرم امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) ارائه دهنده خدمات به زائران است و کم‌آبی زیبنده دیار دارالمرحمه در مسیر حرمین معصومین (ع) نیست.

توضیحات مدیرعامل آب و فاضلاب سمنان

محمد طاهری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سمنان گفت: مشکل قطعی آب به سامانه ۱۲۲ تلفن پاسخگویی مشکلات آب گزارش نشد و فقط قطعی آب چند مورد در شاهرود گزارش شده است.

محمد طاهری افزود: سمنان مشکل قطعی آب ندارد و فقط با ۲۹ درصد صرفه‌جویی در مصرف آب، می‌توان تابستان را بدون مشکل پشت‌سر گذاشت.

وی اضافه کرد: طبقه اول و دوم خانه‌ها در سمنان برای تامین آب نیاز به پمپ ندارند و طبقه سوم و چهارم می‌توانند بعد از کنتور ابتدا مخزن ذخیره آب نصب کنند و سپس پمپ جریان را از این مخزن به خانه‌ها در طبقات بالا هدایت کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان گفت: زمانی که قطعی آب برنامه‌ریزی شده باشد، اطلاع رسانی می‌شود، اما اگر قطعی ناشی از خالی شدن منبع ذخیره آب و اتفاقات ناگهانی باشد، فقط به مشترکانی که با سامانه ۱۲۲ تماس بگیرند اطلاع داده می‌شود.

گلایه مردم سمنان از افت فشار آب و انکار دستگاه متولی

افت شدید سطح دسترسی به آب‌های زیرزمینی

استاندار سمنان هفته گذشته با اشاره به اینکه کم‌آبی جزو سه چالش اساسی در استان سمنان است، تاکید کرد: اگر برای تامین آب استان فکر اساسی نشود، تابستان امسال استان با مشکل جدی کم‌آبی مواجه می‌شود.

سید محمدرضا هاشمی افزود: در جنوب سمنان در گذشته با ۴۵ متر حفاری دسترسی به آب میسر بود، اما اکنون ۳۸۰ متر باید حفاری شود، از سوی دیگر، ورودی آب چشمه روزیه منبع تامین آب چند شهر استان سمنان از یکهزار و ۱۰۰ لیتر بر ثانیه به ۲۶۰ لیتر بر ثانیه کاهش یافته است.

بنا به اعلام شرکت آب و فاضلاب استان سمنان در سال ۱۴۰۱، خروجی آب چشمه روزیه سمنان به عنوان منبع تامین آب این شهر از ۵۴۰ لیتر بر ثانیه در سال ١۴٠٠ به ۳۴۵ لیتر در ثانیه در ١۴٠١ کاهش یافت و اکنون استاندار سمنان در اردیبهشت ۱۴۰۲ اعلام کرد که خروجی آب به ۲۶۰ لیتر بر ثانیه کاهش یافته است.

طبق گزارش‌های سال ۱۴۰۱، ورودی آب چشمه گل‌رودبار از دیگر منابع تامین آب شهر سمنان نیز از ۱۶۰ به ۱۱۰ لیتر بر ثانیه کاهش یافت و در مجموع نیاز آب آشامیدنی استان سمنان ۹۸۵ لیتر بر ثانیه، اما ظرفیت تامین آب استان ۸۳۰ لیتر بر ثانیه است.

استان سمنان با میزان بارش کمتر از میانگین و تبخیر بالاتر از متوسط کشور، ظرفیت محدود آب‌های زیرزمینی، همچنان با مساله کمبود آب مواجه است و مردم چشم‌انتظار اقدام جدی برای این مساله هستند.

منبع : ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.