علت اصلی آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی، عامل انسانی است.

سیدعلی علوی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران- ساری گفت:گرم شدن هوا، وزش باد گرم، کاهش بارندگی، تجمع برگ‌های خشک در عرصه در کنار بی توجهی مسافران و گردشگران از دلایل اصلی وقوع آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی این استان است.


او افزود: در سال ۱۴۰۱ در مجموع ۶۷ فقره آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی زیرپوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری به وقوع پیوست که در جریان آن ۲۲۱/۸ هکتار از این عرصه‌ها در آتش سوخت و دچار خسارت شد.


علوی گفت: در ۲ ماهه نخست امسال نیز ۳ فقره آتش سوزی در جنگل‌های تحت پوشش اداره کل ساری رخ داد که در جریان آن ۲/۴ هکتار از اراضی جنگلی در آتش سوخت و خساراتی به عرصه‌ها وارد شد.


او افزود: هم اکنون ۲ بالگرد اطفای حریق در این استان یکی در عرصه‌های جنگلی زیرپوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری و دیگری در منابع طبیعی غرب این استان وجود دارد و در صورت نیاز از بالگرد استان‌های گلستان و استان معین البرز نیز استفاده خواهد شد.


علوی در ادامه نقش بالگرد در اطفای حریق بویژه در مناطق سخت و صعب العبور را مهم، حیاتی و اثرگذار توصیف کرد و گفت: در صورت وقوع آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی صعب العبور، هر یک بالگرد چهار هزار لیتر آب را حمل و در این عرصه‌ها تخلیه می‌کند که نقش بسزایی در اطفای حریق دارد.


او با اشاره به افزایش دمای هوای استان در روز‌های پیش رو به هم استانی‌ها و مسافران گرامی توصیه کرد: از روشن کردن آتش در کنار مزارع و جنگل‌ها و مراتع جدا خودداری و یا قبل از ترک محل از خاموش شدن کامل آتش اطمینان حاصل کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.