رئیس اداره امور عشایری شهرستان نهاوند گفت: عشایر شهرستان نهاوند ۲۵ درصد گوشت قرمز استان همدان را تولید می‌کنند.

ابوالقاسم بنی‌هاشمی افزود: بیشترین تعداد عشایر استان با هزارو ۸۵۰ خانوار در سامانه عشایری شهرستان نهاوند اسکان دارند که سالانه ۶ هزار تن انواع مشتقات لبنی و گوشت قرمز تولید می‌کنند. 

او با بیان اینکه در شهرستان نهاوند حدود ۹۰ هزار هکتار مرتع وجود دارد که عشایر به صورت موقت در آن اسکان دارند، افزود: زمان استقرار عشایر در شهرستان نهاوند از اواسط اردیبهشت ماه تا اواسط آبان ماه هر سال است که این عشایر در مجموع بیش از ۴۰۰ هزار راس دام سبک با خود جابه‌جا می‌کنند.

رئیس اداره امور عشایری شهرستان نهاوند تصریح کرد: مهمترین خواسته‌ها و مطالبات عشایر تامین جو و نهاده‌های دامی با قیمت پایین، خرید تضمینی دام توسط دولت و کوتاه کردن دست دلالان از بازار دام است.

بنی هاشم تاکید کرد: تامین تانکر آب برای آبرسانی به عشایر، احداث مجتمع آبرسانی محلات عشایری، پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه برای خرید علوفه و نهاده‌های دامی و مدت‌دار و تسطیح راه‌های عشایری از دیگر مطالبات مهم عشایر شهرستان است.

او افزود: همچنین آنتن‌دهی ضعیف موبایل و عدم پوشش شبکه تلفن همراه در سامانه‌های عشایری شهرستان، نبود مدرسه و خاکی بودن راه دسترسی نیز مشکلاتی برای عشایر شهرستان ایجاد کرده است.

رئیس اداره امور عشایری شهرستان نهاوند گفت: طی یک‌سال گذشته به منظور حفاظت از محیط‌زیست و تامین برق محل اسکان عشایری که بیش از چهار کیلومتر با شبکه‌های برق شهرستان نهاوند فاصله داشته، حدود ۲۶۸ پنل خورشیدی در اختیار عشایر مستقر در شهرستان گذاشته شده است.

بنی هاشم تصریح کرد: با توجه به جایگاه ویژه عشایر در استان و همچنین شهرستان نهاوند حمایت، تقویت، بررسی و رفع مشکلات عشایر و همچنین کمک به رونق تولید و گسترش فعالیت‌های عشایر از جمله برنامه‌های مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

او تاکید کرد: ضروری است با برنامه‌ریزی مناسب حمایت‌های لازم از این قشر زحمتکش و سختکوش برای تولید فرآورده‌های گوشتی، لبنی و پشم صورت گیرد، زیرا جامعه عشایری با تولید رابطه مستقیم و نقش بسزایی در امنیت غذایی استان و شهرستان در زمینه تولید گوشت قرمز دارند.

برچسب ها: عشایر ، دامپزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.