وزارت دفاع اسپانیا به درخواست زلنسکی برای دریافت جنگنده‌های اف ۱۶ واکنش نشان داد.

«جان مرشایمر» بزرگترین استراتژیست حال حاضر جهان بر این باور است تلاش اوکراین برای دستیابی به جنگنده‌های پیشرفته همچون جنگنده اف ۱۶ بی‌فایده است، زیرا روند آموزش و بهره‌گیری از این جنگنده‌ها سال‌ها زمان می‌برد و بعید به نظر می‌رسد بتواند به کی‌یف در نبرد با روسیه کمکی کند. با این حال «ولادیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در حال لابی‌گری با آمریکا و اعضای ناتو برای دستیابی به این جنگنده‌هاست. 

به گزارش تل تریدر، «مارگاریتا روبلز» وزیر دفاع اسپانیا امروز (سه‌شنبه) در پاسخ به درخواست‌های مکرر اوکراین برای دریافت جنگنده‌های پیشرفته گفت: «حقیقت این است که نیرو‌های مسلح ما صاحب جنگنده‌های پیشرفته اف ۱۶ درخواستی اوکراین نیستند که زلنسکی خواستار دریافت آن‌هاست. از این رو، ما نمی‌توانیم در این زمینه وعده‌ای به کی‌یف بدهیم.»

این مقام اسپانیایی پیش از نشست وزرای دفاع اتحادیه اروپا در بروکسل در جمع خبرنگاران گفت: «با این حال اوکراین همچنان می‌تواند بر روی اسپانیا به عنوان یک حامی حساب کند.»


بیشتر بخوانید:


«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اوایل هفته جاری ابراز امیدواری کرد کشور‌های قاره سبز اقدام به ارسال جنگنده‌های اف ۱۶ به اوکراین برای مقابله با روسیه کنند. 

انگلیس به همراه هلند و برخی دیگر از کشور‌های اروپایی در حال لابی‌گری به منظور ارسال جنگنده‌های پیشرفته به کی‌یف هستند. با این حال از آن‌جا که سازنده این جنگنده شرکت لاکهید مارتین آمریکاست، واشنگتن باید تصمیم نهایی را درباره ارسال این جنگنده‌ها با اوکراین بگیرد. 

نشریه فایننشال تایمز به نقل از منابع آگاه نوشته است: «گرچه کاخ سفید درخواست رسمی برای موافقت ارسال جنگنده‌های اف ۱۶ در اختیار ارتش‌های اروپایی به اوکراین دریافت نکرده، اما دولت بایدن به متحدان اروپایی اش اطمینان خاطر داده است در روند ارسال این جنگنده‌ها به کی‌یف سنگ‌اندازی نکند.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیومU-238.03
۰۹:۴۹ ۰۳ خرداد ۱۴۰۲
چه کسی باور میکند که در جایی جنگنده اف-16 بلاصاحب و بلاوارث وجود خارجی داشته باشد؟ مگر با عقل آدمی جور در می آید؟ نکند پهپاد ایرانی دوباره سروکله اش پیدا شده ؟
آخرین اخبار