دشت ریواس، منظره‌ای طبیعی است که در بهار به مانند نگینی سرخ در شهربابک می‌درخشد.

شهربابک همیشه به واسطه مناطق تاریخی و بی نظیر خود از جمله میمند یکی از شهر‌های هدف برای گردشگران بوده است.

اما این شهرستان دارای مناطق طبیعی است که در بهار جلوه‌های خود را به نمایش می‌گذارد و یکی از زیباترین این مناطق دشت ریواس است.

دشتی که در اردیبهشت و به واسطه بارندگی‌های مطلوب زیبایی خاصی دارد و هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.

این دشت در ۲۰ کیلومتری شهربابک واقع شده است و در زمان گلدهی هر روزه افراد زیادی میهمان این سفره مخملین زمین هستند.

دشت ریواس نگین سرخ بهار در شهربابک


به گفته رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهربابک دشت ریواس در فاصله قریب به ۲۰ کیلومتری شهرستان شهربابک و در مسیر جاده ترانزیتی شهربابک _ انار و جاده منتهی به معدن مس میدوک قرار دارد.

محمد مومنی با بیان اینکه مساحت دشت ریواس ۵ هزار و ۶۰ هکتار است، افزود: رویش و اوج زیبایی دشت ریواس در اردیبهشت ماه است که هر ساله به میزان بارندگی و شرایط آب و هوایی در اوایل فصل بهار بستگی دارد.

 او تصریح کرد: این دشت زیبا هر روزه به ویژه در روز‌های تعطیل گردشگران زیادی را از حومه شهرستان و شهرستان‌های اطراف مجذوب خود می‌کند.


مومنی بیان کرد: از آنجایی که عده‌ای در گذشته با خودرو وارد محدوده دشت شده و راه‌های زیادی را بوجود آورده‌اند و متاسفانه موجب از بین رفتن و کاهش پراکنش ریواس شده بودند، اما طی چند سال گذشته اداره منابع طبیعی با ایجاد خاکریز و تسطیح پارکینگ اطراف دشت، ورود خودرو‌ها به دشت را محدود کرده است.

او با تأکید بر اینکه عاجزانه از گردشگران عزیز تقاضای حفاظت از دشت ریواس و استفاده از پارکینگ برای پارک خودرو‌ها را داریم، اظهار کرد: دشت ریواس میراثی گرانبهاست که به عنوان امانتی در دست ماست تا آن را تحویل فرزندانمان دهیم بنابراین در حفظ، نگهداری و پایداری آن کوشا باشیم.

دشت ریواس نگین سرخ بهار در شهربابک


سرپرست فرمانداری شهربابک گفت: یکی از محل‌هایی که دنیا برای رونق اقتصادی کار کرده است بحث گردشگری است.

جلالی افزود: معمولا مکان‌های مشخصی از جمله جلوه و مناظر طبیعی زیبا مثل دشت ریواس و کوه عاج و غیر طبیعی مثل برج ایفل، برای گردشگران ارزشمند است که برخی از این مکان‌ها همیشه هستند و برخی در یک دوره زمانی خاصی ظهور میابند.

او با بیان اینکه ما برای مناطق گردشگری شهربابک از جمله دشت ریواس آنطور که باید کار نکرده ایم، افزود: کار کردن برای دشت ریواس سخت است، زیرا ریواس به واسطه بارندگی‌های مطلوب می‌روید و فقط در دو تا سه ماه از سال زیبایی خود را به نمایش می‌گذارد لذا گردشگر برای آمدن به شهربابک و بازدید از دشت ریواس باید برنامه ریزی کند و مکانی برای اسکان نیز برای او باید در نظر گرفت شود.

جلالی تصریح کرد: ما در کنار دشت ریواس چیزی داریم که گردشگر برایش اهمیت دارد که گاهی بسیار مهم‌تر از جنبه‌های بصری یک مکان است و آن فرهنگ و شیوه زیستن مردم آن منطقه است و گردشگر علاقه‌مند به زندگی کردن در آن شرایط و همزاد پنداری با آن است.

او افزود: برداشت‌های دارویی و غذایی هم می‌توان از این دشت داشتند و با برنامه ریزی و برداشت صحیح باید از آن استفاده کرد تا الگوی مناسبی برای اشتغال هم باشد.

برچسب ها: شهربابک ، دشت ریواس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
محیط زیست و منابع طبیعی دست در دست هم نابودی کشور را به پیش میبرند با گرفتن کار از دست مردمی که سالها خود از این منابع با روش های تجربی حفاظت میکردند اکنون بدون حضور مردم واقعی و حضور افرادی که درک درست ندارند و نیز برخورد مغرضانه با مردم روستاها هرروز از نعمات خدا بطرق مختلف کاسته و درآمد شماها کاهش پیدا میکند هر چند در شرایط ظلم تر و خشک با هم خواهد سوخت و شرایط هر کس در پیش خدا محفوظ خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۰۵ خرداد ۱۴۰۲
چه بر سر فیروزه های شهر بابک امد؟
آخرین اخبار