مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه با اشاره به ۶ مرز فعال تجاری در استان، گفت : گمرکات کرمانشاه در رتبه نخست صادرات کالا و خدمات به کشور عراق قرار دارند.

علی اصغر عباس زاده مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه با ارائه عملکرد گمرکات استان کرمانشاه گفت : در حال حاضر استان ۶ مرز فعال در زمینه‌های صادرات، واردات، ترانزیت، مسافری دارد که در گمرک کرمانشاه و پرویز خان تمام این رویه‌ها به طور همزمان در حال انجام است.

وی افزود: سال گذشته حدود ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۸۰۰ دلار صادرات در استان کرمانشاه رقم خورده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ از نظر وزن ۶ درصد و از نظر ارزشی یک درصد افزایش داشتیم.

مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه تصریح کرد: از سال ۱۳۹۹ گمرک دارای سیستم امور جامع گمرکی شده و سبب شده تمامی اظهارات مربوط به صادرات و واردات و نحوه انتقال آن‌ها از این طریق انجام گیرد و راه اندازی این سیستم اجازه اظهار کالا‌های صادراتی از سایر استان‌ها به کرمانشاه را به صورت غیر حضوری را فراهم می‌کند.

عباس زاده تاکید کرد: از مجموع ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تن کالای صادراتی از گمرکات کرمانشاه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن از نوع صادرات عبوری و یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن اظهاری است و به طور کلی ۶۰ درصد اظهار نامه‌ها به صورت عبوری و ۴۰ درصد به صورت اظهاری از مرز‌ها خارج شده‌اند.

وی با بیان اینکه استان کرمانشاه جایگاه مناسبی در صادرات دارد، گفت: هم اکنون کرمانشاه در حوزه صادرات کل کشور رتبه چهارم و در صادرات به مرز‌های عراق بر رتبه نخست ایستاده است که در میان مرز‌های استانی گمرک پرویزخان با صادرات ۲ میلیون و ۵۰۰ تن کالا و سهم ۳۶ درصدی رتبه یک را دارد.

مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه ادامه داد: گمرک خسروی با ۲ میلیون صادرات سهم ۲۹ درصدی، گمرک سومار با حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالا سهم ۱۸ درصدی، گمرک شوشمی با ۳۵۰ هزار تن و پنج درصد سهم و گمرک شیخ صله نیز با ۷۳۰ هزار تن کالا سهم یازده درصدی در صادرات نقش دارند.

عباس زاده بیان داشت: عمده کالا‌های صادر شده مصالح ساختمانی، آهن آلات، کاشی و سرامیک، سنگ‌های ساختمانی و تزئینی، میوه و تره بار و لبنیات را شامل می‌شود .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.