این روز‌ها تمایل پایین زوجین به مقوله فرزندآوری و نهایتا آوردن یک فرزند سبب شده است نرخ زادو ولد در کشور کاهش یابد.

گوشه‌ای در خود فرو رفته و رفت و آمد‌ها را از زیر نظر می‌گذراند، یکی قهقه می‌زند و دیگری در عالم کودکانه‌اش رویا می‌بافد. پدربزرگ همسرش را چندسالی است از دست داده است و تک پسرش که اکنون ساکن کشور دیگری است و چند سالی یک‌بار به دیدنش می‌آید تمایلی به ازدواج ندارد و او در انحنای تنهایی‌اش جا خوش کرده است.

همه می‌دانیم که سبک زندگی انسان‌ها امروز نسبت به گذشته تغییرات بسیاری کرده است، از جمله اینکه افراد پیش از توجه به فرزندآوری، ابتدا به فکر رشد و پیشرفت شخصی خود و ارتقای سطح زندگی‌شان هستند و بعد از ازدواج هم به همین‌گونه مایل به رشد شخصی، تحصیلی و شغلی هستند، بنابراین رشد فردی و شخصی سبب می‌شود سبک زندگی شخص‌محور جایگزین سبک زندگی اجتماع‌محور شود.

این روز‌ها تمایل پایین زوجین به مقوله فرزندآوری و نهایتا آوردن یک فرزند سبب شده است نرخ زادو ولد در کشور کاهش یابد چنانچه در آینده‌ای نه چندان دور شاهد کاهش جدی جمعیت و کم شدن نیروی جوان و شاداب خواهیم بود که بدون شک مشاهده یک کشور پیر برای هیچ‌کداممان خوشایند نخواهد بود.

مریم شایگان، دکترای تخصصی پرستاری به مناسبت هفته ملی جمعیت، درباره معایب تک‌فرزندی و علل تمایل زوجین به تک‌فرزندی  می‌گوید.


بیشتر بخوانید


وی در ابتدا به باور‌های اشتباه رایج در تمایل به تک‌فرزندی اظهار کرد: یک سری باور‌های اشتباه که به مساله تک‌فرزندی دامن می‌زند، بحث کمال‌گرایی و ایده‌آل طلبی است، به این معنا که ما معتقد باشیم ابتدا باید همه چیز را برای فرزندی که هنوز نیامده به بهترین نحو مهیا کنیم و بعد به فکر بچه‌دار شدن بیفتیم.

او افزود: این کمال‌طلب بودن نشانه آسیب است و افرادی که در زندگی گذسته‌شان آسیب دیده‌اند، اغلب افرادی کمال‌طلب بوده و می‌خواهند همه چیز برای فرزندشان قبل از آمدن مهیا باشد، درحالی که ما برای اینکه بتوانیم پدر و مادر خوبی باشیم و فرزندان خوبی تربیت کنیم اول از همه باید به دو چیز توجه کنیم اول آگاهی و دوم مهربانی و قرار نیست ما پدر و مادر‌های کامل و بی‌نقصی باشیم.

شایگان در ادامه دومین باور اشتباه که نقش مهمی در عدم تمایل به فرزندآوری دارد را مانع شدن فرزندان برای تحصیل و پیشرفت علمی والدین عنوان کرد و افزود: این باور که فرزند می‌تواند مانع تحصیل پدر یا مادر شود باوری اشتباه است در حالی که اگر نگاهی به اساتید و پزشکان و محققان کشور خود بیاندازیم خواهیم دید که اکثرا متاهل بوده و با وجود فرزند دارای تحصیلات عالیه هستند.

او ادامه داد: سومین باور اشتباه این است که تصور کنیم نمی‌توانیم برای بچه‌ها وقت بگذاریم یا نهایتا برای یک فرزند وقت داریم و ترجیح می‌دهیم او را به بهترین شکل حمایت کنیم، اما فرصتی برای بیش از ان نداریم، در حالی که تحقیقات نشان داده هزینه و وقتی که فرزند تک، از والدین می‌گیرد وقتی دو یا چند فرزند باشد این وقت‌گذاری بسیار کمتر است چراکه بازی‌های دسته جمعی شکل می‌گیرد.

وی افزود: وقتی فرزند تک باشد باید انواع و اقسام وسایل بازی، کلاس‌های آموزشی و سرگرمی و ... برای او فراهم شود تا شاید خلا عاطفی او را پر کند تا او بهانه‌گیری نکند، اما خواهر و برادر می‌تواند نقش مهمی در پر کردن اوقات فرزندان با یکدیگر داشته باشد و هوش هیجانی آن‌ها را افزایش دهد.

تنها ۲۰ درصد تک‌فرزند‌ها می‌توانند به صورت ایده‌آل بدرخشند

وی در ادامه اظهار داشت: برخی والدین معتقدند یک فرزند می‌آوریم به بهترین شکل به او رسیدگی می‌کنیم تا فرد موفقی شود، در صورتی‌که تحقیقات نشان می‌دهد فقط ۲۰ درصد تک فرزند‌ها می‌توانند به طور ایده‌آل بدرخشند و در زمینه‌های فردی، اجتماعی، تحصیلی و ... فرد موفقی شوند.

شایگان گفت: در یک مطالعه که به مدت ۸ سال بر روی ۱۱۴ هزار خانواده نروژی انجام شد، نشان داد که هرچقدر تعداد خواهر و برادر‌ها در یک خانواده بیشتر و فاصله سنی‌شان کمتر باشد، فرزندان از شرایط روانی بهتری برخوردار هستند و این تاثیرگذاری در دختران بیشتر مشاهده شده است.

دکترای تخصصی پرستاری، یکی از مهم‌ترین نیاز‌های انسان چه در دوره کودکی و چه بزرگ‌سالی را داشتن خواهر و برادر عنوان کرد و گفت: وجود رابطه برابر بین خواهر و برادر بسیار مهم است و در این رابطه حیوان خانگی نمی‌تواند جایگزین رابطه خواهر و برادری شود، چون دیگر برابری وجود ندارد و توانمندی‌های برابری در کودک نمی‌تواند رشد کند.

او افزود: نکته دیگر اینکه بچه‌های تک‌فرزند بسیار شکننده هستند و فرصت کمتری برای همدلی دارند و هوش هیجانی پایین‌تری خواهند داشت، این بچه ها، چون ناکامی را خیلی کم تجربه می‌کنند و همین امر سبب می‌شود در اجتماع فرد شکننده‌تری شوند؛ در حالی که بچه‌هایی که خواهر و برادر دارند، چون قبلا در محیط خانه شکست، پیروزی، ناکامی و ... را تجربه کرده‌اند در اجتماع نیز می‌توانند بهتر این موضوعات را تجربه و مدیریت کنند.

شایگان ادامه داد: تک‌فرزند‌ها استرس و اضطراب بیشتری را تجربه می‌کنند؛ چرا که مرکز توجه بوده و مدام زیر ذره‌بین پدر و مادر هستند، شادابی کمتری دارند، صمیمیت را کمتر تجربه می‌کنند، تنهایی را بیشتر تجربه می‌کنند. نکته دیگر اینکه تک‌فرزند‌ها یا خیلی بالاتر از سن‌شان هستند یا خیلی پایین‌تر به این علت که یا مدام فرمان گرفته و یا مدام فرمان داده‌اند.

وی افزود: تک‌فرزندان بسیار پرتوقع هستند، اعتماد به نفس کاذب دارند و از جامعه انتظار دارند که مثل والدین‌شان با آن‌ها رفتار کند و هیچکس با آن‌ها مخالفت نکند و همه به حرف آن‌ها گوش دهند در حالی که همچین مواردی در دنیای واقعی امکان‌پذیر نیست.

او ادامه داد: بچه‌های تک فرزند، چون خواهر و برادری نداشته‌اند رقابت سالم را تجربه نکرده‌اند به همین دلیل در پذیرفتن واقعیت‌های دنیای واقعی دچار مشکل هستند و برعکس چندفرزند‌ها بار‌ها رقابت سالم را تجربه کرده و در جامعه بهتر از پس آن برمی‌آیند.

خواهر و برادر‌ها سرمایه اجتماعی یکدیگرند

این دکترای پرستاری تاکید کرد: نکته دیگر اینکه فرزندان حرف‌های خود را پیش از بازگو کردن میان والدین اول به خواهر یا برادر خود می‌گویند و با آن‌ها احساس صمیمیت بیشتری می‌کنند و خواهر و برادر سرمایه اجتماعی بسیار بالایی هستند در حالی که تک فرزندان از این فرصت بی‌بهره‌اند.

وی افزود: در کل بسیاری از تحقیقات نشان داده والدینی که تعداد فرزندان بیشتری دارند در میانسالی و پیری زندگی شادتری دارند و از کیفیت زندگی بهتری برخوردارند درصورتی‌که والدینی که یک فرزند دارند که ناشی از کمال طلبی‌شان هم بوده و هرچه داشته‌اند نثار همان یک فرزند کرده‌اند پس در آینده از او توقعات بسیار زیادی هم دارند و استرس و نگرانی و ناراحتی بیشتری را نیز تجربه خواهند کرد.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
برای تامین نان شب عاجزیم حرف از فرزند اور ی می زنیداقتصاد ومعیشت مردم را سروسامان دهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
فعلا ک مردم دارن ازگرسنگی میمیرن اونوقت شما بفکرجمعیتین آدمهایی ک برا خودشون کارنیس چطورمیتوانند زدواج کنن و بچه داربشن واقعا ک خجالت آوره فک میکنین مردم منتظر ایستادن تا شما بهشون بگین ازدواج کنند و بچه داربشن ن پول نیس کارنی تورم اینها نمیذاره کسی ازدواج کنه!!!
Iran (Islamic Republic of)
نازنین
۰۰:۴۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
چرایکبارگزارشی درموردتعدادفرزندان مسئولین کشورکه تاخرخره خون مردم رومیخورن تهیه نمیکنیدببینیم اوناباحقوقای نجومیشون چندتافرزنددارند؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۳:۵۶ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
این کاهش ازدواج و فرزندآوری، ارمغان عصر جدید و از مقتضیات زمان است و کلیه راهکارها مانند مسکن اثر کوتاهی خواهند داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
تمام اینها در خارج از ایران صدق میکنه. داخل ایران حتی ۱ بچه هم زیاده. اگه میخواید در آینده لعن و نفرین بچتون دامنتون رو بگیره توی ایران بچه دار شید. هر موجود زنده‌ای تو ایران به دنیا بیاد هزار بار آرزوی مرگ میکنه.
توی ایران هیچ بچه‌ای آینده نداره. فقط باعث میشید یه موجود افسرده‌ی دیگه به خودمون اضافه بشه که فقط زجر بکشه. نکنید این کارو.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
گرسنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
استثنا همه ی باورامون درسته. مهم اینه چطور بنگری از نگاه آقا زاده ها یا از نگاه ما بیکاره ها و بی درامدها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۲ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
اگر خانم تو یک خانواده کار نکنه، دو نفر هم باشند از گرسنگی میمیرند.
کار کردن هم با بچه دار شدن منافات داره.
حالا توی خبرنگار هزار تا دلیل بیار.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
با این سرایطی که درست کردید همه زن و شوهرها دارند طلاق میگیرند.
شما از بچه حرف میزنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
بنده هیچ کدوم از موارد بالا رو ندارم
بنده چون از پس مخارج زندگی نمیتونم بربیام و ازصبح تاغروب سرکارهستم و نمیتونم زندگی رو بچرخونم بچه دوم نمیارم
شما قیمت هارو کاهش بدید
یارانه فرزندان رو زیاد کنید تا۱۸سالگی خرجش رو بده دولت من ۳و۴تا بچه میارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
حالا کشورهای آفریقایی و افغانستان که جمعیت جوان دارند چه برتری نسبت به ژاپن و کشورهای اروپایی دارند!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
جمعیت کمتر = فقر و فلاکت کمتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
جمعیت کمتر = فقر و بیماری کمتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۹ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
متاسفم ک توی این کشور بدنیا آمدم عمرم تلف شد استعدادم حروم اصلا زندگی نکردیم کاش تو کشورهای اروپایی بدنیا می آمدیم جامون بهتربود کاربرد شغل بود اینجا هیچ غلطی نمی‌کنیم حتی سنهامون رفته بالا نمیتونیم زن بگیریم ازدواج کنیم هیچ کاربا این شرایط نمیتونیم بکنیم بخاطر توزیع ثروت ناعادلانه بخاطر اینکه بعضی‌ها تا گلومیخورن بعضی‌ها شکمشون گرسنه!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۵ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
چطوردهه شصت و هفتاد می گفتین فرزندکمترزندگی بهترالان شعارتون شده فرزندبیشترزندگی شادتر .آخه باچی بایدشادبودباجیب خالی و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۲ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
من سال گذشته فرزند دومم به دنیا اومده نزدیک ۱۵بار ایرانخودرو 5بار سایپا چهاربار بهمن موتور نوشتم برا خودرو تو قرعه کشی برنده نشدم اینا رو باز بیخیال قیمت پوشک شیر خشک و بقیه رو هم نگم اینده روشنی هم که پیش روشون نیس
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۰۱:۳۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
وای قیمت پوشک رو که دیگه نگو، واقعا گرونه. دولت یه فکری برای ملزومات بچه بکنه همه چی به شدت گرونه، به بچه که نمیشه بگیم کمتر دستشویی کن
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۸:۱۶ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
آمار اشتغال خانوم ها 17 درصد هست و آمار مردان به این صورته 12 درصد به دنبال کار تقریباً چهل درصد کارمند و کارگر کاسب بقیه هم کار های کاذب...
عملاً آمار اشتغال فاجعه هست
حالا این جمعیت اضافه رو میخوایم چه کار کنیم ؟
چرا به جای موالید تورم رو درست نکنیم که آمار مهاجرت بیاد پایین و جمعیت کمتر نشه یا خودرو درست درمون داشته باشم این همه کشته ندیم و جمعیت کم نشه...
آمار فوت سالیانه ۴۰ هزار نفر جوان در تصادفات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۸ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
تبلیغ بسه عمل کنید این همه بچه به دنیا اومده چی دادید من خودم ۳بچه دارم سهام عدالت هم ندارند خدای دولتی پیشرفت میکنه که یکی از دروغ هاشون راست باشه کدام یک از وعدهای که دادی عملی شده هیچ کدوم عملی نشده فکر گرانی باشید بقیه نمیرن از گرسنگی فکر اجاره خونه باشید مردم اواره نشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
من دوتا بچه دارم مستأجر م دولت از یارانه من 400هزار تومان کم کرده تواین چند سال اخیر اجاره خانه ها سر به فلک زده بچه ام دوچرخه میخاد نمیتوانم براش بخرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
فرزند کمتر زندگی بهتر فرزند بیشتر یعنی بردگی در کارخانه و جاهای دیگه برای کار فرما
Iran (Islamic Republic of)
ط
۱۶:۱۲ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
گشنمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
به فکر کیفیت جمعیت باشید
جمعیت باید با امکانات مالی.انرژی.آب و محیط زیست تطبیق داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
متاسفانه اکثر کسانی که به فکر بچه دوم و سوم و چهارم هستن از نظر مالی و علمی در سطح خوبی نیستن
فقط واسه کشور دردسر و مصیبت و سربار درست میکنن
نقاط مرزی و محروم به فکر بچه هستن که ارزشی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
منم خیلی آدم میشناسم بخاطربیکاری بی پولی مشکلات اقتصادی نمیزارن بچه داربشن تازه اجاره نشین هم هستن شوهرش شغل آزاد داره بخاطر اینکه اسباب اساسیشوبیرون نندازن صاحب خونشون بهمین خاطربجه نمیارن میگن ماتوخرج اجاره خرج خودمون موندیم بچه واسه چیمون هرماه وقتی میرسه دلمون هزاربارمیلرزه برا اجاره خونه اگ آدمهایی هستن ک سرکاری لچه نمی‌خوان آدمهایی هم هستن سرکارنیستن وبچه نمیارن!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
فرزند کمتر زندگی بهتر هم برای خودت و هم برای اون بچه
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۱:۵۴ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
فرزند کمتر زندگی بهتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
با توجه به پیشرفت علم وتکنولوژی درکل کشورها،مصرف گرایی،تخریب محیط زیست،مصرف انرژی وآلودگی و مصرف اب،توسط هر فرد صدها برابر گذشتگان شده وضمنا جمعیت جهان هم خصوصا ایران چند برابر شده،و فکر میکنم باید طرحهای تشویقی برای کم شدن جمعیت باشد نه افزایش،یک ده آباد بهتر از صد شهر خراب.
Iran (Islamic Republic of)
ناشی
۱۹:۴۸ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
گل گفتی قربون دهنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
توصیه زیاد کردن جمعیت غیر منطقیست،وتوزیع عادلانه ثروت کشور واجب است،کسی که بدلیل مشکلات مالی بچه نمیخواهد باید اول مشکلش را حل کنید وکسی هم که حاضر نیست مسولیت خود را زیاد کند اصلا صلاحیت بچه داری را ندارد.کیفیت بهتر از کمیت جمعیت است،همین الان هم بسیاری از بچه ها وبزرگها در وضعیت بدی هستند و حقشان داده نمیشود،و انواع فقر وناهنجاری زیاد میشود ،هر کس در زمان جوانی برای پیری پس انداز کند و البته در هر سنی اگر سهمش را از منابع کشور بدهند حتی بدون کار و پس اندازهم اموراتش میگذرد،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
هیچ کس شرایط فرزنداوری زیاد رو نداره چون تورم بیکاری نبود امید ب زندگی فراوانی!!!!
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۱:۰۴ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
شما هر وقت اقدامات مفیدی در رابطه با رفاه اجتماعی و امنیت شغلی و مدنی و اشتغال و مبارزه واقعی با فساد انجام دادید و با مهار تورم وحشتناک توانستید با درآمد مردم را با مخارج هماهنگ کنید آنوقت درباره فرزند آوری صحبت کنید..وگرنه جز بدبختی و جرم و سرخوردگی و برده داری نتیجه ای ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
اولن که متاسفانه جامعه ما به شدت مادی گرا شده،وهمه چیز را در گرو داشتن رفاه و آسایش می دانند،اگر در جامعه نگاهی بیندازیم،۹۰درصد ثروتمندان جامعه یک یا دوفرزند دارند،پس آنها از نظر مالی و رفاهی هیچ مشکلی ندارند،برای چه فرزند کمتری دارند،من این سئوال را جواب می دهم:برای اینکه تمام اقشار جامعه به جز تربیت فرزند و بچه دار شدن،برای هر کاری وقت دارند،اینها جز بهانه ی بیش نیست برای شانه خالی کردن از تربیت فرزند و مسئولیت پذیری،متاسفانه توجه به خدا در زندگی ما کم رنگ شده،و فکر می کنیم باید تمام لذتهای دنیا را به دست آوریم،وگرنه از نظر مادی گرا ها انسان بی مصرفی هستیم،و نعذوبه الله خداوند بیهوده ما را خلق کرده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
حتما جای خودت خوبه ک شرایط مردمو نمیفهمی!!!
Iran (Islamic Republic of)
شروین
۱۹:۰۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
باهوش مگه ثروتمند های کشور چقدرن؟ مگه اکثر مردم امروزه زیر خط فقر نیستن؟ خب اکثریت جامعه که قشر فقیر و متوسط جامعن همه تک فرزندن وگرنه رشد جمعیت صفر نمیشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
با این اوضاع اقتصادی مگه میشه بچه رو تامین کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
آفرین. همه چی رو بندازید گردنه مردم. اصلا به روی خودتون نیارید که مشکلاته اقتصادی و عدم امنیته شغلی و نبوده امید به آینده و مبهم بودنه سیاستهای کشور که باعث شده مردم خودشون رو در حاله دست و پا زدن برای بقاء میبینن باعث شده که مردم نخوان خودشون رو از چاله به چاه بندازن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
نمیدونم چرا مدتی هست به این مقوله تعداد فرزند گیر دادید در حالیکه میدونید مشکل اصلی پرجمعیتی و ناکامی نسل دهه۶۰ بود که باعث سرخوردگی والدین از فرزندآوری شد اغلب بچه های اون نسل که حالا دارن وارد میانسالی میشن بیکار و مجرد و به نوعی سربار پدر بازنشسته هستن خب خودبخود باعث کاهش نرخ ازدواج و زاد و ولد هستن اگر واقعا بفکر جمعیت هستید نه روی کاغذ نسل دهه۶۰ رو دریابید و فکری بحالشون کنید حداقل ناکام از دنیا نرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
دهه شصتیها غلط کردند تواین مملکت بی دروپیکربدنیاشون آوردن فقط پدرمادرهاتونستن برن زیرپتو بچه تولیدکنند بخاطرچندپدرمادربی عقل ک ی سری بچه بیچاره بخاطرهوسبازیهاشون گیر کردن تواین دنیا وبدبخت شدن لعنت ب پدرومادر ک ب جیبشون نکاه نمیکنن وبچه میزان وبفکراینده بچشون نیستن وبدبختشون کردن!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
نیمی از دهه شصتیا دیگه از سن باروری خارج شدن. الان یه دختر متولد سال ۶۰ که ۴۲ سالشه شوهر و بچه به چه کارش میاد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
خونه .تسهیلات
فراهم کردن ازدواج ساده
کم کردن بیکاری
اموزش حرفه مورد نیاز کشور به جوانان بیکار
اگر مشکلات برطرف بشه .مشکل جمعیت هم کمتر میشه
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۰۹:۵۸ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
چرا باور نمیکنید که واقعا تو سیر کردن شکممون موندیم...اعتمادی به بقای شغل و اینده نداریم...تو مسکن مونیدم....واقعا توانایی تعمیر ماشینم رو ندارم.چرا قبل از موضوع جمعیت به اینها نمیپردازید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
من که الان دوتا بچه دارم،شما بیاین بمن کار بدین،خونه بدین،همین تعداد مردم رو بتونین اداره کنین باید کلاتونو بالا بندازین
Iran (Islamic Republic of)
الف
۱۲:۰۱ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
خب بچه نمیاوردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
علت اصلی اقتصاد است. من کارگر نمی دونم قراردادم رو آخر سال تمدید می کنند یا نه. آیا همین حقوق کم رو هم دارم یا نه؟ ریشه یابی درست کنید لطفاً و برایش راه حل بیارید. حتی اگه ملی هم نگاه نکنیم حتما فرزند بیشتر به خانواده نشاط بیشتر میده، امنیت بیشتر میده. ولی حیف که آینده شغلی تامین نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
اکثر اونهایی که فرزند نمیارن یا تک فرزندی دارن، وضعیت مالی بسیار خوبی دارن.
اکثر اونهایی که بیحجاب میان در خیابان، وضعیت مالی بسیار خوبی دارن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
۹:۴۵ درست میگی. اطرافمون میشناسم که زن و شوهر کارمند بانک هستن و وضع مالی خوبی دارن اما بچه نمیارن و میگن میخواهیم راحت باشیم و تفریح کنیم!!! وضع حجابشون هم افتضاحه
فامیلمون کارمنده و وضع مالی خوبی داره.یک بچه داره و میگه بسه دیگه حوصله بچه داری ندارم و بچه نمیارن!!!! از تنبلی
Iran (Islamic Republic of)
شروین
۱۸:۵۶ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
خب یعنی اکثر جامعه که تک فرزندن مرفه هستند منطقتون اینه؟
Iran (Islamic Republic of)
عقل
۰۹:۲۹ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
۴۵ ساله هستم.تو خونواده پرجمعیتی بدنیا اومدم اونقدر بدبختی و مصیبت کشیدم اونقدر مسخره شدم اونقدر تحقیر شدم الانم از تبعاتش کم نشده و ادامه داره

الان اگه روزی ۱ میلیارد تومن به حسابم واریز بشه.به جای ساینا و کوئیک هواپیمای شخصی رایگان هم بدن فکر بچه نمیکنم
کشور حمال و سرباز و بدبخت و فقیر نیاز نداره
۳۰ میلیون جمعیت با کیفیت و سیر و مرفه و متخصص از ۱۰۰ میلیون ناراضی و گرسنه بهتره
Iran (Islamic Republic of)
الف
۱۲:۰۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
واقعا حق گفتی نسلی که سوخت و خاکستر شد اشتباه والدین ما رو به اینجا کشوند فقط وظیفه شون به دنیا آوردن ما بود داریم تاوان ندانم کاری پدر و مادرهامونو پس میدیم حیف دیگه پیر شدیم و....
Iran (Islamic Republic of)
بابک
۱۴:۵۶ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
آفرین ، گل گفتی
ملت تازه بیدار شدن ، روشن فکر شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۴ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
درست فرموده ما محصول خانواده پرجمعیتی هستیم که از داشتن خیلی چیزها محروم بودم وهنوز نتوانستیم به آن دست پیدا کنیم فقرگرانی حاصل خانواده پرجمعیت است
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۹:۴۰ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
رفیق دمت گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام
الان چه امکانات و تسهیلاتی واسه ما که سه فرزند داریم در نظر گرفته شده؟
فقط بخشنامه های بدون عمل صادر شده
مرسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
باید زیر ساخت های ( اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ) تشکیل خوانواده و بعد فرزند اوری وجود داشته باشد یا نه؟
یا واقعاً متوجه این موضوعات نیستید یا ...
آخرین اخبار