مدیرکل میراث فرهنگی گیلان گفت: پرونده تی تی کاروانسرای سیاهکل در ماه شهریور مطرح و در لیست میراث جهانی قرار گرفته است.

ولی جهانی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: مجموعه تاریخی تی تی کاروانسرا در ۱۸ کیلومتری شهر سیاهکل، در داخل روستای بالارود واقع شده و از موقعیت جغرافیایی ارزشمندی برخوردار است.

او افزود: تی تی کاروانسرا در حد فاصل رودخانه و کوه در مسیر جاده قدیمی (جاده شاه عباسی) که از سمت سیاهکل به دیلمان عبور می‌کند، قرار دارد.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی گیلان، این بنای باارزش به عنوان یکی از کاروانسرا‌های شمال کشور زمینه پرونده ثبت جهانی کاروانسرای ایرانی شده است.

جهانی یادآور شد: پرونده این کاروانسرا در شهریور ماه امسال در شهر ریاض عربستان مطرح و در لیست میراث جهانی قرار گرفته و به ثبت می‌رسد.

او تصریح کرد: به زودی، وزارت میراث فرهنگی برای واگذاری تی تی کاروانسرا به بخش خصوصی و تبدیل آن به مجموعه اقامتی و موزه‌ای فراخوان صادر خواهد کرد.

تی تی کاروانسرای سیاهکل ثبت جهانی می‌شود

این کاروانسرا از قدیمی‌ترین بنا‌های شهرستان سیاهکل در ۴۰ کیلومتری مرکز استان گیلان است.

تی تی کاروانسرای سیاهکل ثبت جهانی می‌شود

بنا بر پژوهش‌های انجام شده این کاروانسرا به دستور تی‌تی خانم، همسر احمد دوم، آخرین پادشاه کیائی گیلان در ۱۲ کیلومتری شهر سیاهکل با نقشه‌ای مربعی شکل احداث شد که از جمله ویژگی‌های معماری این اثر تاریخی می‌توان به ویژگی درونگرا بودن اثر به منظور جلوگیری از حمله سارقان اشاره کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.