مدیرکل میراث فرهنگی گیلان از تعیین ضوابط نرخ بلیت‌های ورودی به بنای تاریخی تی‌تی کاروانسرا در سیاهکل خبر داد.

ولی جهانی گفت: بنای تاریخی تی‌تی کاروانسرا با قدمتی نزدیک به ۶ قرن در روستای بالارود دهستان توتکی شهرستان سیاهکل واقع شده است و قدمت بنای آن مربوط به عصر صفوی و حکمرانی سادات کیایی در این منطقه برآورد می‌شود.

قرارگیری این بنا در شهرستان سیاهکل نشان‌دهده اهمیت مسیر عبوری کاروان‌ها و موقعیت استراتژیک این منطقه در محور‌های مواصلاتی عصر احداث این بنا است و بر اساس اصول معماری این کاروانسرا در دسته کاروانسرا‌های برون‌شهری و دو ایوانی قرار می‌گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان از ساماندهی شرایط بازدید از کاروانسرای تی تی سیاهکل و انجام اقدامات حفاظتی و تعیین عرصه و حریم این بنای تاریخی خبر داد.

به گفته آقای جهانی، به منظور ساماندهی شرایط حضور بازدیدکنندگان در این بنا و بر اساس ضوابط ابلاغی از سوی اداره کل موزه‌ها وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مبلغ ورودی برای گردشگران داخلی ۴ هزار تومان و برای بازدیدکنندگان خارجی ۵۰ هزار تومان تعیین شده است.

مجموعه کاروانسرای تی‌تی در سیاهکل به عنوان میراث کهن گیلان در سال ۱۳۵۳ و با شماره ۱۷۸۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

این کاروانسرا به عنوان یکی از ۵۶ کاروانسرای کشور است که در مسیر ثبت جهانی در فهرست آثار یونسکو قرار دارد و در سال گذشته ارزیابان این سازمان از کاروانسرای تی‌تی بازدید کردند.

شهرستان سیاهکل در ۴۰ کیلومتری مرکز استان گیلان واقع شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.