نخست‌وزیر اسبق انگلیس مدعی شد روسیه به «شریک جوان چین» تبدیل شده و جنگ در اوکراین باعث تعمیق همسویی بین مسکو و پکن شده است.

«لیز تراس» نخست‌وزیر اسبق انگلیس در مصاحبه‌ای مدعی شد: «چین بدون توجه به تلاش‌های خود برای ایفای نقش صلح طلبی، تهاجم روسیه به اوکراین را تسهیل می‌کند.»

به گزارش نشریه نیوزویک، لیز تراس گفت: «کشور‌های غربی نباید در شکل‌دهی به پایان مناقشه اوکراین، شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین را تحت تأثیر قرار دهند.»

نیوزویک نوشت جنگ در اوکراین باعث تعمیق همسویی بین مسکو و پکن شده است، که برخی ناظران ادعا می‌کنند زمینه را برای اتحاد کامل «اژدها-خرس» فراهم می‌کند؛ اگرچه هنوز زمینه‌های زیادی از واگرایی روسیه و چین وجود دارد.


بیشتر بخوانید:


تراس روز دوشنبه در حاشیه اجلاس دموکراسی در «کپنهاگ» پایتخت دانمارک در مورد این اتحاد اولیه به نیوزویک گفت: «فکر می‌کنم این بسیار واقعی است من فکر می‌کنم این شی جین‌پینگ بود که آن را "دوستی بدون محدودیت" توصیف کرد و به طور فزاینده‌ای واضح است که روسیه اکنون شریک کوچک چین است؛ و به نظر من چین تهدید بزرگی است که جهان با آن مواجه است.»

لیز تراس همچنین مدعی شد: «چین خود را به عنوان یک ناظر بی‌طرف و میانجی بالقوه معرفی کرده اما لفاظی‌های پکن با انگیزه‌های روسیه همسویی کرده است. امتناع طولانی مدت پکن از گفت‌وگو با کی‌یف و در عین حال حفظ ارتباط نزدیک با کرملین، بر آنچه برخی به عنوان "بی‌طرفی طرفدار روسیه" توصیف می‌کنند، تأکید دارد.»

این نشریه نوشت در بحبوحه تحریم‌های اقتصادی روسیه از جانب غرب، چین واردات انرژی از روسیه و صادرات فناوری دو منظوره به این کشور را گسترش داده است، که اکنون از منابع غربی برای روسیه در دسترس نیست. گمان می‌رود پکن تاکنون از حمایت نظامی گسترده از روسیه خودداری کرده است، هرچند گزارش‌ها حاکی از برگزاری جلسات متعدد نظامی پشت در‌های بسته در طول سفر اخیر رئیس‌جمهور چین به مسکو و پس از آن است.

تراس به نیوزویک گفت: «من معتقدم که آن‌ها به روسیه کمک زیادی می‌کنند تا با تحریم‌هایی که با آن روبرو هستند مقابله کند و تصادفی نبود که جنگ در اوکراین بلافاصله پس از پایان بازی‌های المپیک زمستانی انجام شد.»

نخست‌وزیر اسبق انگلیس مدعی شد: «اگر پوتین در اوکراین موفق باشد، که فکر نمی‌کنم موفق شود، به تلاش‌های شی در تایوان کمک می‌کند؛ و دوباره، اگر چین در اقدامات خود موفق باشد، آن وقت به روسیه کمک خواهد کرد. این چیز‌ها جدایی ناپذیرند.»

تراس گفت: «نفوذ روسیه به صدر نهاد‌های تجاری و سیاسی انگلیس رسیده است. به ویژه حزب محافظه کار به پذیرش کمک‌های مالی بزرگ از طرف شخصیت‌های مرتبط با کرملین متهم شده است. برای مثال «بوریس جانسون» نخست‌وزیر سابق، به دلیل تماس‌های خود با روس‌های بانفوذ و ادعای سرپوش گذاشتن گزارشات مهم درمورد دخالت روسیه در سیاست انگلیس، مورد انتقاد قرار گرفته است.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیومU-238.03
۲۰:۵۰ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
ایران را فراموش کردی خانم؟ ایران چین و روسیه. این طور درست است.
آخرین اخبار