یکی از رهبران چارچوب هماهنگی عراق اعلام کرد مقاومت در صورتی سلاح خود را به دولت عراق تحویل می‌دهد که آخرین نظامی آمریکایی از خاک عراق خارج شود.

محمد التمیمی اعلام کرد بر اساس توافق میان چارچوب هماهنگی و دولت محمد شیاع السودانی (نخست وزیر عراق)، مقاومت در صورتی سلاح خود را تحویل دولت می‌دهد که تمام نیرو‌های خارجی خاک عراق را ترک کنند.

التمیمی یکشنبه درمصاحبه با اسپوتنیک اظهار داشت: دولت السودانی با حمایت چارچوب هماهنگی (متشکل از گروه‌ها و جناح‌های شیعه عراق) تشکیل شده است و چارچوب هماهنگی به عنوان متحد راهبردی گروه‌های مقاومت موضع شفاف و علنی خود را در مورد حضور نظامیان اشغالگر آمریکایی در خاک عراق اعلام کرده است و بر لزوم اخراج کامل این نیرو‌ها از کشور تاکید دارد.

وی خاطر نشان کرد چارچوب هماهنگی در ازای حمایت از دولت السودانی با آن توافق کرده است که در مقابل خروج همه نیرو‌های خارجی از خاک عراق، هیچ سلاحی خارج از کنترل دولت نباشد و مقاومت نیز سلاح خود را به دولت تحویل دهد.

محمد التمیمی افزود: السودانی این موضوع را به صراحت و آشکارا اعلام کرده است و بنابراین وظیفه خود می‌دانیم از برنامه‌ها و دستورالعمل‌های کنونی دولت برای توقیف سلاح‌هایی که خارج از کنترل دولت قرار دارند، حمایت کنیم، اما این حمایت منوط به خروج همه نیرو‌های خارجی چه آمریکایی و یا انگلیسی از خاک عراق است.

وی تاکید کرد روند و جهت گیری کنونی دولت برای کنترل سلاح در داخل کشوراقدام خوب است و ما از آن حمایت می‌کنیم تا حسن نیتی برای ایجاد یک همزیستی مسالمت آمیز در عراق باشد و ما در جهت تشکیل یک دولت مدنی (غیر نظامی) قدرتمند در داخل کشور پیش می‌رویم و همه می‌دانند که دولت السودانی، دولت چارچوب هماهنگی و متحد راهبرادی برای گروه‌های مقاومت است و امروز این گروه‌ها به بخشی از بدنه دولت تبدیل شده اند و بنابراین هیچ دلیل و یا توجیه قانونی و شرعی در مورد اینکه سلاح خارج از اراده و کنترل دولت باشد، وجود ندارد.

این مقام ارشد چارچوب هماهنگی در ادامه گفت: در صورت هر گونه مداخله و اقدام آمریکایی‌ها بر ضد جناح‌های سیاسی و نظامی خاصی در عراق، سلاح و گروه‌های مقاومت آماده پاسخ گویی هستند و بر اساس توافق امضا شده ه میان چارجوب هماهنگی و محمد شیاع السودانی، مقرر شد همه نیرو‌های خارجی در یک دوره زمانی مشخص خاک عراق را ترک کنند و در مقابل مقاومت و گروه‌های مسلح هم در این دوره زمانی سلاح خود را به نمایش و یا در معرض دید عموم بگذارند و پس از اینکه آخرین نظامی خارجی از کشور خارج شد، سلاح‌ها را به دولت عراق تحویل دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار