سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: اقدامات درمان ناباروری در مراکز درمانی دولتی، تحت پوشش بیمه و در بخش خصوصی با تخفیف انجام می‌شود.

دکتر محمدتقی آشوبی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه باران، با اشاره به کاهش جمعیت جوان و افزایش جمعیت سالمندی در کشور گفت: نسبت سالمندی در کشور ۹.۳ درصد و در استان گیلان ۱۵ درصد است. 

او افزود: این در حالی است که نرخ باروری کلی ۱.۰۳، نرخ رشد جمعیت ۰.۰۱ و رتبه جمعیتی ۱۲ را در کشور دارد و متأسفانه رتبه باروری گیلان در کل کشور، ۳۰ از ۳۱ استان است. 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان تصریح کرد: آمار‌ها این هشدار را می‌دهد که این استان با داشتن بیشترین جمعیت سالمندی در ایران، وضعیت نامطلوبی در چشم‌انداز نسل آینده دارد.

به گفته دکتر آشوبی، غفلت از این مسئله، منجر به فرو رفتن در چاله جمعیتی خواهد شد و این یعنی در آینده، نسل و قومی به نام گیلک در فرهنگ و تمدن ایرانی وجود نخواهد داشت.
 
او همچنین در خصوص تسهیلات زایمان و ارائه خدمات آموزشی و مشاوره مادران باردار گفت: زایمان طبیعی در کلیه مراکز درمانی تابعه دولتی به صورت رایگان و در مراکز خصوصی هم با تخفیف انجام می‌شود.
 
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان در خصوص برنامه این دانشگاه بعد از شناسایی و مشاوره ناباروری در زمینه درمان ناباروری یادآور شد: زوج‌های نابارور به مراکز تخصصی ارجاع می‌شوند. 

دکتر آشوبی افزود: یک مرکز درمان ناباروری دولتی در مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) مستقر است و ۲ مرکز درمان ناباروری خصوصی هم در رشت فعال هستند. 

او با بیان اینکه تمامی اقدامات درمان ناباروری در مراکز دولتی، تحت پوشش بیمه قرار دارند، تصریح کرد: در بخش خصوصی نیز جهت در نظر گرفتن تخفیفات، هماهنگی‌هایی انجام شده است.

دکتر محمدتقی آشوبی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه در استان حدود ۸ هزار مادر باردار وجود دارد گفت: مجموع این مادران تحت پوشش ۵۳۳ نفر ماما هستند؛ یعنی ۳۵۸ نفر در بخش دولتی و ۱۷۵ نفر در بخش خصوصی شاغل هستند. 

دکتر آشوبی افزود: متأسفانه ما در این شاخص عقب هستیم و باید به ازای هر ۱۵ مادر، یک ماما در استان وجود داشته باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.