خیراله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور امروز در جریان بازدید از روند اجرایی پروژههای اولویتدار زیربنایی استان گیلان در جمع خبرنگاران با اشاره به میزان پیشرفت راهآهن رشت- کاسپین اظهار کرد: نخستین پروژهای که در سال ۱۴۰۲ به بهرهبرداری میرسد، راه آهن رشت به کاسپین است که بخشی اصلی باقیمانده از کریدور ریلی شمال به جنوب محسوب میشود.
وی با اشاره به اهداف پروژه راه آهن رشت - کاسپین گفت: هدف اصلی کریدور ریلی شمال به جنوب اتصال خلیج فارس از طریق ریل به دریای خزر است که با افتتاح راهآهن رشت- آستارا این هدف محقق خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه عملیات راهآهن رشت- کاسپین با پیشرفت قابل توجهی در حال اجراست، تصریح کرد: این خط آهن ۳۷ کیلومتری از شالیزارها و مسیرهای لجنی عبور میکند که همین موضوع عملیات احداث را دشوار کرد البته عملیات زیرسازی این پروژه حداکثر تا ۲ ماه آینده به اتمام میرسد و بلافاصه پس از آن به بهرهبرداری خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور با بیان اینکه با بهرهبرداری از راهآهن رشت- کاسپین، مسیر ریلی به کاسپین و دریای خزر خواهد رسید، افزود: امکان تردد ریلی از کشور روسیه به ایران و از طریق آن به جنوب و بندرعباس با ایجاد این خط آهن فراهم میشود.
خادمی با بیان اینکه دومین پروژهای که در استان گیلان در اولویت بهرهبرداری قرار دارد، آزادراه منجیل- رودبار است، گفت: این آزادراه به طول ۸.۵ کیلومتر در حال احداث است که ۸۵ درصد از این مسیر شامل پل و تونل میشود، بنابراین این پروژه، یک سازه بسیار سنگین بتنی است و عملیات اجرایی آن از حدود ۸۶ درصد پیشرفت برخوردار است.
خادمی ابراز امیدواری کرد حداکثر تا آبان ماه ۱۴۰۲ این پروژه برای عبور مردم آماده شود و بیان کرد: با احداث این آزادراه، از حجم بالای ترافیک آزادراه رشت به قزوین کاسته خواهد شد.