مدیر حوزه‌های علمیه گفت: در تعاملات حوزه و وزارت علوم بسیاری از خلأ‌ها را می‌توان رفع کرد.

آیت الله علیرضا اعرافی در دومین جلسه ستاد راهبری علوم انسانی اسلامی که در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه قم برگزار شد، به برنامه ستاد‌های راهبری حوزه علمیه اشاره کرد و گفت: این ستادها، مباحثی مرتبط با کنشگری‌های اجتماعی را دنبال می‌کند.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه ستاد‌های راهبری در حدود ۳۰ عنوان شکل گرفته‌اند افزود: در نهاد‌های حوزوی باید بدانیم چه مطالباتی وجود دارد و برنامه‌های خود را در راستای این مطالبات دنبال کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه تلاش کردیم در رشته‌های حوزوی توجه خوبی به علوم انسانی داشته باشیم گفت: در تعاملات حوزه و وزارت علوم بسیاری از خلا‌ها را می‌توان رفع کرد.

آیت الله اعرافی عنوان کرد:سند ملی تحول علوم انسانی طی دو ماه آینده می‌تواند با ملاحظات خاص خود نگاشته شود. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم در این جلسه، نداشتن برنامه در توزیع متوازن استعداد‌ها را یکی از اشکالات علوم انسانی دانست و با بیان اینکه باید در مسیر تحول علوم انسانی اولویت‌بندی صورت گیرد گفت: در صورت تحقق این اولویت‌بندی‌ها می‌توان تمام ظرفیت‌ها و تمرکز را در یک مسیر بکار گرفت.

 زلفی گل با اشاره به اینکه باید آئین نامه مشخصی برای کتاب‌های علوم انسانی اسلامی درنظر گرفته شود، بیان کرد: با مشخص شدن این آئین نامه می‌توانیم از تمام ظرفیت‌های حوزه و دانشگاه استفاده کنیم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی هم در جلسه ستاد راهبری علوم انسانی اسلامی گفت: شورای عالی تحول علوم انسانی در شرایط فعلی دارای اشکال مدیریتی و ساختاری است، چرا که چنین موضوعی اقدام شورایی نیست، بلکه نیازمند سازمان و بودجه مشخص است.

 غلامعلی حدادعادل، تحول علوم انسانی را کار ظریف، عمیق، پیچیده و زمان‌بر دانست و با اشاره به اینکه تحول علوم انسانی دارای سه ضلع شورای انقلاب فرهنگی، وزارت علوم و حوزه علمیه است، افزود: این سه ضلع باید هماهنگ با یکدیگر اقدام کنند و وظایف مشخصی را بر عهده بگیرند.

عادل با بیان اینکه پدید آمدن گروه‌های تخصصی حوزوی یکی از برکت‌های سالیان اخیر است، تصریح کرد: این گروه‌ها باید به صورت کمی و کیفی تقویت شوند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هم با اشاره به نگاه از دو منظر حکمرانی و الهام بخشی به علوم انسانی اسلامی گفت: سایر کشور‌ها مانند لبنان به این تحول در علوم انسانی اهتمام دارند، ولی در این عرصه از ما تبعیت می‌کنند.

محمدمهدی طهرانچی با بیان شکل گیری تحولات جهانی بسیار سریع و اثرگذار، به هوش مصنوعی و ضرورت پشتوانه‌سازی آن اشاره کرد و افزود: هوش مصنوعی با سرعت در حال پیشرفت و ورود به جامعه است که باید سیاست‌های مواجهه با آن هر چه سریع‌تر تبیین شود.

حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا رئیس شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی هم با اشاره به اینکه داشتن یک نگاه کلی برای مسیر تحول علوم انسانی اسلامی لازم است گفت: شورای تحول در ابتدا باید به دنبال ساماندهی اقدامات انجام شده در عرصه تحول علوم انسانی اسلامی باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار