مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد از تایید نهایی ۷۲ مقاله علمی دانشنامه دفاع مقدس استان خبر داد.

سرهنگ آسمند در نشست کمیته تخصصی آموزش، پژوهش، اسناد و مدارک دفاع مقدس که در سالن جلسات دانشگاه یاسوج برگزار شد، گفت: دستگاه‌های اجرایی و اداراتی که میزان پیشرفت تدوین مقالات آن‌ها ۵۰ درصد است تا ۲ ماه آینده کار تدوین مقالات را به اتمام برسانند و ادارات و دستگاه‌هایی که تاکنون کار تدوین مقالات خود را شروع نکرده‌اند تا ۲ ماه آینده ۵۰ درصد کار را انجام دهند.

او با اشاره به آخرین وضعیت دانشنامه استانی دفاع مقدس، افزود: حدود ۳۰۰ مدخل برای این دانشنامه تعریف شده که با همکاری دانشگاه یاسوج در حال تدوین است و تاکنون ۷۲ مقاله علمی دانشنامه دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد تایید نهایی شد.

سرهنگ آسمند ثبت و ضبط تاریخ شفاهی رزمندگان و پیشکسوتان دفاع مقدس را از مهم‌ترین اولویت‌های این کمیته عنوان کرد و ادامه داد: همه ادارات و سازمان‌ها ملزم شده‌اند که در خصوص ثبت و ضبط تاریخ شفاهی رزمندگان و ایثارگران خود اقدامات لازم را انجام دهند.

این مقام مسئول می‌گوید: طبق ارزیابی‌های انجام شده تنها چند اداره از جمله؛ جهاد کشاورزی، دانشگاه علوم پزشکی و دادگستری ثبت و ضبط تاریخ شفاهی رزمندگان و ایثارگران خود همکاری کرده‌اند.

به گفته مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد؛ جهاد کشاورزی استان ۵ مصاحبه تاریخ شفاهی را آغاز کرده و ۴ عنوان کتاب اسنادی نیز مربوط به نقش این دستگاه اجرایی در دوران دفاع مقدس در حال تولید است.

سرهنگ آسمند با بیان اینکه ۳ عنوان کتاب اسنادی مربوط به نقش دانشگاه علوم پزشکی استان در دوران دفاع مقدس به چاپ رسید که در آینده‌ای نزدیک رونمایی می‌شوند، اضافه کرد:  یک پروژه تاریخ شفاهی نیز توسط دادگستری استان اجرا شد و سازمان امور مالیاتی نیز در چاپ یک عنوان کتاب تاریخ شفاهی مشارکت کرد.

او با بیان اینکه سال گذشته ۲ کارگاه آموزشی مصاحبه و تدوین تاریخ شفاهی برای سازمان‌ها و ادارات برگزار کردیم، افزود: این در حالی است برخی ادارات که از امکانات لازم برخوردار هم هستند و زمینه‌های لازم نیز برای آن‌ها فراهم شد، اما هیچ عملکردی نداشته‌اند که گزارشی از عملکرد ضعیف آن‌ها در شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به استاندار ارائه خواهد شد.

سرهنگ آسمند گفت: در دانشنامه استانی دفاع مقدس، هر اداره‌ای به عنوان یک مداخل تعریف شد و باید نقش خود را از ابتدا تا انتهای دفاع مقدس بر اساس اسناد و مدارک مربوط به آن دوران تدوین کنند.

او همچنین از ادارات و دستگاه‌های اجرایی استان خواست حداقل ۳ طرح مصاحبه، پیاده‌سازی و تدوین تاریخ شفاهی در سال ۱۴۰۲ را اجرا کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.