معاون هنری، سینمایی، سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: هنرمندان موسیقی خراسان شمالی در دهمین جشنواره سراسری موسیقی بیت و حیران خوش درخشیدند.

مسعود مرواری گفت : «حمزه سلیمیان» کسب مقام دوم بخش تک نوازی ساز‌های زهی و «محسن صالح زاده» با کسب عنوان برتر بخش مسابقه دهمین جشنواره سراسری موسیقی بیت و حیران برای استان افتخار آفریدند.

مرواری گفت : دهمین جشنواره سراسری موسیقی «به‌یت و حه‌یران» به مدت ۲ روز (۱۳ و ۱۴ اردیبهشت) به میزبانی سردشت برگزار شد و در این دوره ۱۳۶ اثر انفرادی و ۲۲ اثر گروهی از ۱۶ استان کشور به دبیر خانه جشنواره ارسال شده بود.

مرواری گفت : هیات داوران این جشنواره متشکل از «هوشنگ جاوید»، «ناصح بهرام بیگی» و «مهدی احمدی» از بین مجموع آثار این جشنواره ۷۸ اثر انفرادی و آثار ۹ گروه را به عنوان آثار برتر انتخاب کردند که حمزه سلیمیان در بخش تک نوازی ساز‌های زهی و محسن صالح زاده در بخش مسابقه صاحاب مقام شدند. 

براساس این گزارش؛ بخش مسابقه این جشنواره شامل تک‌خوانی (مقام، بیت، لاوک، حیران، هوره، بند، عاشیقی، آوا‌های محلی) و تک نوازی ساز‌های اصیل (زهی، بادی و کوبه‌ای نظیر نرمه‌نای، دف، شمشال، تنبک، توزله، قوپوز، بالابان، نقاره، کمانچه، سرنا، تنبور، دیوان، دوتار و چگور) بر اساس سنت موسیقیایی هر منطقه است

این جشنواره با هدف تقویت، بسط و گسترش فرهنگ غنی موسیقی بومی و فولکلور نواحی مختلف ایران اسلامی، شناسایی و حمایت از استعداد‌های جوان موسیقی بومی و محلی، ایجاد فضای رقابتی سالم و تزریق شور و نشاط و تولید آثار فاخر و توجه به ارتقای تدریجی و هرچه بهتر سطح هنر بیت و حیران و موسیقی محلی و جلوگیری از فراموشی و نابودی هنر‌های اصیل ملی برگزار شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.