رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به احتمال بالای مرگ در مبتلایان به بیماری"تب کریمه کنگو" گفت : این بیماری، یک بیماری بدون علامت در دام‌ها است که برای انسان خطرناک و حتی کُشنده است.

مجید همتی رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به عنوان یک بیماری ویروسی کشنده مشترک بین انسان و دام یاد کرد و گفت : متاسفانه بیماری تب کریمه کنگو در دام علائم شاخصی ندارد و به هیچ عنوان قابل تشخیص نیست و نهایتا ممکن است با ایجاد یک تب خفیف دو تا هفت روزه همراه باشد، اما در انسان علائم خطرناک و حتی کشنده‌ای دارد.

وی ادامه داد: بیماری تب کریمه کنگو در انسان معمولا با تب آغاز می‌شود و بیمار پس از تب کردن، علائمی شامل بی اشتهایی، تهوع، اسهال، استفراغ خونی، ضعف و درد شدید عضلانی و خونریزی زیر پوستی داشته و احتمال مرگ در مبتلایان به ویژه در زمانی که به مرحله خونریزی از بافت‌ها رسیده باشند، زیاد است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه مهم‌ترین عامل انتقال ویروس این بیماری را کنه‌ها دانست و افزود: از سایر راه‌های انتقال این بیماری می‌توان به تماس با ترشحات، خون و بافت دام و یا انسان آلوده به بیماری اشاره کرد.

وی با تاکید بر جلوگیری از له کردن کنه‌های روی دام با استفاده از دست، عنوان کرد: با این کار بیماری تب کریمه کنگو به انسان قابل انتقال است.

همتی با بیان اینکه احتمال انتقال بیماری از طریق مصرف گوشت آلوده وجود دارد، گفت: نگهداری گوشت گرم به مدت ۲۴ ساعت در یخچال سبب از بین رفتن ویروس بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو می‌شود، چون با گذشت این زمان PH گوشت کاهش یافته و این رخداد منجر به از بین رفتن ویروس می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مردم باید از مصرف گوشتی که در خارج از کشتارگاه ذبح می‌شود پرهیز کنند و گوشتی که فاقد مهر بهداشتی است را خریداری نکنند، گفت: باید از ارتباط‌های غیرضروری با دام خودداری شود.

همتی با اشاره به اینکه تنها راه مقابله با این بیماری رعایت موارد بهداشتی است، گفت: در صورت بی احتیاطی در کشتار دام و تماس با ترشحات دام آلوده، امکان انتقال این بیماری به انسان افزایش می‌یابد .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.