مدیرکل منابع طبیعی استان اردبیل گفت: امسال برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.

محمود قلی‌زاده گفت: در صورت تامین اعتبار لازم، اجرای طرح‌های آبخیزداری در این استان شتاب خواهد گرفت ، ضمن اینکه اجرای این طرح‌ها مانع خسارت احتمالی سیل در مناطق مختلف استان خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل می گوید: سازه‌های آبخیزداری و بندهای احداث شده از سوی منابع طبیعی در بالادست سدها قرار دارد که رواناب و رسوبات را مهار کرده و منجر به نفوذ بیشتر آب در زمین شده و در نهایت ماندگاری آب در استان را افزایش می‌دهد.

به گفته او، راهبرد کلی بر این است که با اجرای این سازه‌ها منابع آب در حوضه‌های آبریز استان سفره‌های زیرزمینی تغذیه شود.

قلی‌زاده همچنین با اشاره به تخصیص اعتبار از محل منابع محرومیت‌زدایی گفت: از محل منابع محرومیت‌زدایی تخصیص اعتبار به میزان ۲۶۶ میلیارد ریال برای اجرای سازه‌ها در شمال و جنوب استان پیگیری خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل می گوید: برای اجرای طرح‌های آبخیزداری استان عوامل تاثیرگذاری همچون فرسایش خاک، رسوب، میزان بارندگی، دبی آب و سیل‌خیزی منطقه، میزان پوشش گیاهی و عوامل اجتماعی و اقتصادی مورد شناسایی و مطالعه قرار می‌گیرد.

او کنترل سیل و جلوگیری از فرسایش خاک، مهار آب‌های روان، تغذیه آب‌های زیرزمینی و استحصال آب را از مهم‌ترین ویژگی‌های اجرای بندهای آبخیزداری در منطقه ذکر کرد و گفت: طرح‌های پیشران توسعه در حوزه آبخیز استان با هدف حفظ و پایداری آب، افزایش ذخیره آب در حوزه آبخیزداری، جلوگیری از فرسایش خاک، تاخیر در روان آب‌ها و جلوگیری از سیل و تخریب مراتع و پوشش گیاهی در اولویت اجرایی قرار گرفته است.

به گفته قلی زاده، ذخیره نزولات آسمانی، افزایش پوشش گیاهی و تغذیه آبخوان‌ها از دیگر اهداف اجرای طرح‌های آبخیزداری است و احداث سازه‌های سنگی گابیونی، بندهای زیرزمینی و ۲ منظوره پخش سیلاب و کنتور فارو از جمله اقدامات انجام گرفته در حوزه آبخیزداری استان است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.