اردبیل، رتبه اول سرطان معده در کشور است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: اردبیل رتبه اول سرطان معده در بین استان‌ها است.

محمد جعفرزاده به شایع بودن بیماری‌های غیر واگیر در کشور اشاره کرد و گفت: بیماری‌های قلبی عروقی (مانند حملات قلبی و سکته مغزی)، سرطان‌ها، بیماری‌های مزمن تنفسی (مانند بیماری‌های مزمن انسداد ریوی و آسم) و دیابت جزو چهار بیماری اصلی از این گروه هستند که در حال حاضر به شکلی نامتناسب، کشور‌های کم‌درآمد و با درآمد متوسط را تحت تأثیر قرار داده‌اند.

او افزود: بیماری‌های غیر واگیر سالانه سبب مرگ‌ومیر ۳۸ میلیون نفر در جهان شده و تقریباً سه‌چهارم مرگ‌ومیر‌های ناشی از بیماری‌های غیر واگیر (۲۸ میلیون نفر) در کشور‌های کم‌درآمد و با درآمد متوسط رخ می‌دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل تشریح کرد: ۱۶ میلیون مرگ ناشی از بیماری‌های غیر واگیر قبل از سن ۷۰ سالگی رخ می‌دهد که ۸۲ درصد از این مرگ‌ومیر‌های زودرس مربوط به کشور‌های کم‌درآمد و متوسط است.

جعفرزاده تصریح کرد: بیش از ۷۶ درصد کل بیماری‌ها در ایران به بیماری‌های غیر واگیر اختصاص دارد. او اضافه کرد: بر اساس آمار‌های ارائه‌شده، بیشترین مرگ‌ومیر در کشور به ترتیب ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها و سوانح و حوادث است و این الگو در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نیز دیده می‌شود، به طوریکه در سال ۱۴۰۰،   ۳۹درصد فوت‌ها ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی، ۱۳ درصد ناشی از سرطان‌ها و بدخیمی‌ها و سوانح و حوادث ۶ درصد مرگ‌ها را شامل می‌شود.

بیماری‌های قلبی عروقی، اولین علت مرگ‌ومیر در اردبیل است

رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل عنوان کرد: بیماری‌های قلبی عروقی، اولین علت مرگ‌ومیر در کشور و همچنین استان اردبیل بوده و برنامه خطر سنجی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ادغام یافته در نظام سلامت است.

جعفرزاده تأکید کرد: بر این اساس کلیه افراد بالای ۳۰ سال بایستی هر دو سال یک بار از نظر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی بررسی و بر اساس آن راهکار‌هایی ارائه و در صورت مشکوک بودن ارجاع به سطوح تخصصی صورت گیرد.

او یادآور شد: سرطان‌ها، از مهم‌ترین علل مرگ‌ومیر بیماری‌های غیر واگیر بوده و شایع‌ترین سرطان‌ها در کشور پستان، پروستات، کولورکتال، پوست و معده است.

رییس داشگاه علوم پزشکی اردبیل ادامه داد: در استان اردبیل نیز شایع‌ترین سرطان‌ها شامل معده، پستان، پروستات، کولورکتال و مری بوده و اردبیل در خصوص سرطان معده رتبه اول در بین سایر استان‌ها است.

او به برنامه پیشگیری و مراقبت سرطان در کشور اشاره و بیان کرد: ۳ سرطان شایع کولورکتال، پستان و سرویکس در کشور در نظام سلامت ادغام‌شده و بر این اساس کلیه افراد ۵۰ تا ۶۹ ساله به‌صورت هر دو سال یک‌بار ازنظر سرطان کولورکتال مورد غربال قرار می‌گیرند.

معاون بهداشتی دانشگاه اضافه کرد: همچنین کلیه زنان ۳۰ تا ۳۹ سال هر دو سال یک‌بار و ۴۰ تا ۶۹ سال به صورت سالانه از نظر ابتلا به سرطان پستان و زنان ۳۰ تا ۵۹ سال نیز به صورت هر دو سال یک‌بار از نظر سرطان سرویکس مورد غربالگری قرار می‌گیرند.

جعفرزاده به دیابت و فشارخون نیز که از شایع‌ترین بیماری‌های غیر واگیر کشور به حساب می‌آیند، اشاره کرد و افزود: بر اساس آخرین پیمایش بیماری‌های غیر واگیر، ۳۲ درصد از بررسی شدگان دارای فشارخون بالا و ۱۴/۱۵ درصد دارای قند خون بالای ناشتا بوده‌اند و بر این اساس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، ازنظر فشارخون رتبه ۸ کشوری و بالاتر از متوسط کشوری و در خصوص دیابت رتبه ۱۹ کشوری را دارا بود.

او بر ضرورت پیشگیری و مراقبت این بیماری‌ها در نظام سلامت تأکید و گفت: پیشگیری از عوامل خطر این بیماری‌ها از جمله ارتقا سواد سلامت در خصوص تغذیه صحیح، عدم مصرف دخانیات، عدم مصرف الکل، اصلاح سبک زندگی و افزایش فعالیت بدنی از جمله برنامه‌های مهم جهت پیشگیری از این بیماری‌هاست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.