رییس کل دادگستری خوزستان گفت: در راستای اجرای سیاست‌های کلان قوه قضائیه مبنی بر صیانت و حفاظت از حقوق بیت‌المال در اراضی ملی و دولتی، سال گذشته، ۵ هزار و ۵۸۰ هکتار از اراضی تصرف شده به ارزش ۶۱هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال به بیت‌المال بازگشت.

علی دهقانی رییس کل دادگستری خوزستان گفت: در همین راستا اقدامات پیشگیرانه و اتخاذ تدابیر لازم به منظور جلوگیری از تصرف اراضی ملی و دولتی از سوی دستگاه‌های متولی، یکی از برنامه‌های اصلی و با اولویت ویژه شورای حفاظت و صیانت از حقوق بیت‌المال در اراضی ملی و دولتی دادگستری استان است.

او ادامه داد: انتظار جامعه از دادگستری این است که ضمن رسیدگی به پرونده‌های قضایی، در بحث احقاق حقوق عامه نیز ورود کرده و مدافع حقوق بیت‌المال باشد.

رییس کل دادگستری خوزستان می‌گوید: دستگاه قضایی ضامن اجرای عدالت همه‌جانبه و احیاگر حقوق مردم است و برخورد قاطع و قانونی با دست‌اندازی به اموال عمومی و متعلق به بیت المال و اعاده به وضع سابق و بازگشت اراضی تصرف شده به بیت‌المال، از اهداف اصلی است که باید انجام شود.

به گفته آقای دهقانی، همچنین پارسال ۳۱۵ هکتار از سواحل و رودخانه‌ها در استان نیز آزادسازی شد.

او در خصوص تغییرکاربری‌های غیرمجاز گفت: بیش از ۲۴ هکتار از اراضی کشاورزی و باغات به وضع سابقه اعاده و ۳۱ حلقه چاه غیرمجاز نیز سلب منفعت شد.

رییس کل دادگستری خوزستان افزود: در همین مدت با صدور دستورات و احکام قضایی لازم و همکاری دستگاه‌های مجری، احکام ۶۱ مورد قلع و قمع بنا و مستحدثات غیرمجاز نیز اجرا شد.

آقای دهقانی  با تاکید بر اینکه دادستان‌های عمومی و انقلاب حوزه‌های قضایی استان اقدامات موثری را زمینه حفاظت و صیانت از بیت‌المال و حفظ حقوق عامه انجام دادند، گفت:صیانت و حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست وظیفه همگانی است.

او ادامه داد: رسانه‌ها ضمن اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی عمومی در جهت ترویج این تکلیف تلاش کنند و مردم نیز در صورت اطلاع از هرگونه دست اندازی به اراضی ملی و دولتی و همچنین محیط زیست و تغییر کاربری مراتب را از طریق سامانه سجام، اعلام نمایند.

رئیس کل دادگستری افزود: مدیران دستگاه‌های متولی نیز باید از هرگونه تصرف غیرمجاز، تغییر کاربری و تجاوز به حریم سواحل و رودخانه‌ها جلوگیری کنند و روسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی نیز نسبت به همکاری لازم و صدور دستورات قضایی و رسیدگی در اوقات فوق العاده در شعب ویژه اهتمام داشته باشند.

استان خوزستان ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد؛ از این میزان ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار آن اراضی ملی است که شامل جنگل ها، مراتع، بیابان‌ها و ... می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.