رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری هندیجان گفت: ۱۵ هکتار از مراتع تپه ماهور روستای غوله این شهرستان دچار آتش سوزی شد که توسط محیط بانان و آتش نشانان این منطقه مهار گردید.

آرش طیب، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری هندیجان گفت:  طی تماسی که اهالی روستای غوله به دلیل آتش سوزی در مراتع تپه ماهور این منطقه رخ داده بود گرفتند یگان حفاظت اداره منابع طبیعی شهرستان به همراه ماموران آتش نشانی شهر زهره برای مهار آتش سوزی عازم این روستا شدند.

او با اشاره به کمک اهالی این روستا برای مهار آتش سوزی افزود: بعد از سه ساعت تلاش و با وجود وزش باد، از سرایت بیشتر آتش جلوگیری و مهار شد، در این مرتع علف‌هایی با عمر بیش از یک سال وجود دارد که مستعد آتش گرفتن هستند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری  هندیجان ادامه داد: طی بررسی‌هایی که انجام شده احتمال می‌رود که این آتش سوزی عمدی باشد، در اغلب موارد به دلیل برخی اختلافات بین کشاورزان و دامداران مراتع را آتش می‌زنند.

آقای طیب گفت: یکی از نگرانی‌هایی که امسال داریم آتش سوزی در هور هندیجان است، مساحت این هور ۵۶ هزار هکتار است که به دلیل بارش خوب بارانی که امسال داشتیم پوشش گیاهی خوبی در این تالاب ایجاد شده است، به دلیل شدت گرما در این منطقه نگران آتش گرفتن این پوشش و تالاب هستیم.

او  ادامه داد: به واسطه قرارداد‌هایی که منعقد شد در ۲ سال گذشته از روش آتش بر برای مهار آتش سوزی در مراتع و عرصه‌ها استفاده شد که این سیستم تا سال گذشته نیز جوابگو بود و از گسترش و سرایت آتش سوزی در مناطق مختلفی جلوگیری کرد.

 رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری هندیجان افزود: برای اینکه این روش را نیز عملیاتی کنیم نیاز به تامین اعتبار و انعقاد قراردادی هستیم تا آتش سوزی در اراضی و مراتع کنترل شود.

آقای طیب گفت: در این روش زمین به قطعات کوچکتری تقسم می‌شود که مواد ضد اشتعال به صورت نوار در اطراف این قطعات از سرایت آتش به نقاط دیگر جلوگیری می‌کند و در نهایت باعث خاموش شدن آتش می‌گردد.

شهرستان هندیجان با ۵۰ هزار نفر جمعیت در جنوب خوزستان قرار دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.