مهرداد انصاری گفت: ایمنی ازعوامل مهم و تاثیرگذار در صنعت حمل و نقل ریلی است که از یک طرف اطمینان شبکه حمل و نقلی کشور را بالا میبرد و از طرف دیگر باعث توسعه اقتصادی میشود.
او گفت: حریم راه آهن با توجه به قانون ایمنی راهها و راه آهن ۱۱۷ متر تعیین شده است و الزامات خاصی را داراست، اول آنکه در محدوده ۱۷ متری از طرفین خط اختصاصی راه آهن، هرگونه ورود، تردد، احداث ابنیه و فعالیت در آن محدوده ممنوع بوده و مخاطرات خاص خود را برای متخلفین در پی خواهد داشت.
انصاری گفت: از ۱۷ تا ۴۷ متری نیز نوار تأسیساتی محسوب میشود و درختکاری، زارعت، دیوارکشی، حفاری وعبور تأسیسات زیربنایی نظیر آب، برق، گاز و ... صرفا با اخذ مجوز از راه آهن و طی مراحل قانونی امکان پذیر است.
او گفت: در محدوده نظارتی ۴۷ تا ۱۱۷ متری نیز هرگونه ساخت و ساز، دیوارکشی و اجرای تأسیسات با اخذ مجوز راه آهن مجاز است.
انصاری گفت: به دلیل وزن بالایی که قطار دارد نمیتواند مانند خودرو جادهای به صورت آنی ترمز بگیرد و از زمان اقدام به ترمز تا زمان توقف کامل قطار، مسافتی برابر ۱۲۰۰ متر طی میشود پس احنمال بوخورد افزایش مییابد.
او گفت: در حال حاضر سرعت قطار در طول محور ریلی فارس به طور میانگین بیش از ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است که با توجه به نقاط دارای دید کم از جمله تونل ها، قوسها و ... در طول مسیر ریلی فارس، انتظار است مردم مناطق حاشیه خطوط ریلی در اطراف خطوط ریلی توقف نداشته باشند و از ورود به حریم قانونی راه آهن خودداری کنند.
انصاری ادامه داد: علیرغم اطلاع رسانیها و اقدامات فرهنگی که انجام شده است، اما متأسفانه همچنان بروز مشکلاتی از قبیل تعرض به حریم راه آهن، بی توجهی و عبور از روی ریل، سنگ پرانی و اقدامات خطر آفرین را شاهد هستیم.
او گفت: با شناسایی نقاط حساس خطوط ریلی استان فارس بخشی از این نقاط فنس کشی و دیوار کشی شده است، اما فنس کشی یا دیوار کشی کل شبکه ریلی امکان پذیر نخواهد بود و جلوگیری از تعرض به این حریم بیش از اقدامات اجرایی نیازمند فرهنگ سازی است.
مدیرکل راه آهن فارس با بیان اینکه حفظ حریم راه آهن برای جلوگیری از بروز خسارتهای جبران ناپذیر جانی و مالی به حاشیه نشین ها، عشایر و عابران است، گفت: سیاست کلی این اداره کل اطلاع رسانی و اشاعه فرهنگ ایمنی بین همسایگان ریلی استان است، در این زمینه نیز تعاملاتی با فرمانداران و مسئولین شهرستانهای حاشیه خطوط، سپاه و بسیج عشایرو آموزش و پرورش انجام شده است که اقدامات فرهنگی به صورت مستمر در حال انجام است و کارساز واقع شده است.
او با بیان اینکه عوامل انسانی نقش اصلی را در ارتقا ایمنی حمل و نقل ریلی ایفا میکند، لزوم تلاش برای نهادینه کردن فرهنگ ایمنی را متذکر شد و گفت: با فرا رسیدن فصل بهار و پوشش گیاهی که در مناطق ایجاد شد شاهد عبور و استقرار بخش زیادی از عشایر عزیز در حاشیه خطوط ریلی هستیم که براساس مسئولیتهای اجتماعی فرهنگ سازی و آگاه سازی این عزیزان و دیگر حاشیه نشیانهای عزیز از مخاطرات حاشیه نشینی در مجاورت خطوط ریلی، جزو اولویتهای این اداره کل بوده و همچنان با برنامه ریزی این کار انجام میشود.
او گفت: با همکاری مسئولان شهرستان و دریافت مجوز از آموزش و پرورش کلاسهای آموزشی فرهنگ سازی مسایل ایمنی و مخاطرات ناشی از ورود غیرمجاز به حریم ریلی با حضور کارشناسان این اداره کل در مدارس برای دانش آموزان استان در حال برگزاری است.
انصاری گفت: این آموزشها تاکنون با استقبال خوبی روبرو شده است و امیدواریم با این فرهنگ سازی به تدریج ناهنجاریهای مربوط به این بخش در فارس کاهش یابد و در ایندهای نزدیک اتفاقات و سوانح ریلی در شبکه ریلی کشور به صفر برسد.
مدیرکل راه اهن فارس در خصوص ساعت حرکت قطارهای فارس گفت: در حال حاضر برنامه زمان بندی حرکت قطارهای شیراز به مقصد تهران به صورت روزانه و در دو زمان ۱۳:۵۰ و ۱۷:۳۰ و در مسیر مشهد نیز یک روز در میان ساعت ۱۶:۰۰ انجام میشود.