تاناتا اسمیت در جلسه بررسی روند اجرای این طرح، در شیراز افزود: مدیریت اطلاعات و تصمیم گیری بر اساس امکانات موجود برای بهبود وضعیت ایمنی راههای استان فارس از دیگر اهداف اجرای این پروژه ملی است.
او گفت: علت انتخاب استان فارس به عنوان پایلوت اجرای این پروژه علاوه بر کمک وزارت راه برای این انتخاب، برخورداری این استان از یک کمیته و تیم قوی برای انجام این کار است.
مدیر کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل برای آسیای جنوب شرقی (اسکاپ) هم گفت: دلیل اجرای این طرح در استان فارس همراه و همفکری استراتژیهای وزارت راه ایران با استراتژیهای سازمان ملل و کمیسیون اقتصادی و اجتماعی (اسکاپ) است
اشتیاق احمد گفت: مجموع گزارشهایی که در سال ۲۰۱۸ در خصوص وضعیت راههای ایران دریافت کردیم که گزارشهای خوبی هم نبود سبب شد که این کشور را به عنوان پایلوت اجرای این پروژه انتخاب کنیم.
او گفت: کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل برای آسیای جنوب شرقی (اسکاپ) شامل ۵۳ کشور است که کمیسیون مخصوص جنوب شرق آسیا است و دوست داریم در همین محدوده هم کار کنیم.
معاون مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل و نقل، پدافند غیر عامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی گفت: این پروژه یک پروژه مطالعاتی است که با کمک منابع مالی صندوق ایمنی سازمان ملل که از طریق اسکاپ در اختیار وزارت راه قرار گرفته اجرا میشود و نتایج مثبت آن به سراسر کشور تعمیم داده خواهد شد.
هرمز ذاکری گفت: کمیسیون ایمنی راههای کشور به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی و دولت تفاهم نامهای با اسکاپ برای دریافت این کمک منعقد کرده است.
او گفت: این پروژه دارای دارای سه بخش اصلی و ۲ بخش در حوزه مطالعات تحقیق و توسعه و تاثیر همه گیری کرونا بر حوزه حمل ونقل و ایمنی است.
ذاکری گفت: سه جزء فنی پروژه در مهمترین بخش توسعه سامانه گردآوری دادههای تصادفات است.
معاون مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل و نقل، پدافند غیر عامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی گفت: با این کمک مالی سازمان ملل ما در زمینه بهبود کیفیت دادههایی که در حوزههای مختلف گردآوری میشود گام برخواهیم داشت.
ذاکری گفت: تعداد مصدومان، فوتیها و ماموریتهای اورژانس و پلیس از جمله دادههایی است که در جریان اجرای این پروژه جمع آوری میشود.
او گفت: در حوزه راه نیز اقداماتی که راهداری استان در بحث نگهداری و نصب علائم، نصب سیستمهای هوشمند و ثبت ترددها انجام میدهد جمع آوری خواهد شد تا بانک اطلاعاتی داشته باشیم که تمام این دادهها به شکل منسجم هم وصل باشد و امکان تحلیل یکپارچه تصادفات را فراهم کند تا بتوانیم ریشه یابی دقیقی از علل وقوع تصادفات و شدت آن داشته باشیم.
معاون مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل و نقل، پدافند غیر عامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی گفت: در حین اجرای پروژه و انتهای آن که شاخصهای ارزیابی را توسعه میدهیم، توصیهها و راهکاریهایی برای تخصیص بودجه، تخصیص اعتبار، عملکرد دستگاهها را نیز خواهیم داشت که در گردآوری اطلاعات راهداری، پلیس راه و اورژانس با چه کیفیتی و در چه مسیری گام برداریم که اثرگذاری بیشتری در کنترل و کاهش تصادفات داشته باشد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس هم گفت: با توجه به اینکه در استان به لحاظ مدیریت منجسم در حوزه راهها، تولید دادههای مربوط به حوادث جادهای و تجزیه و تحلیل آنها و اینکه امکان یک مطالعه جامع در استان به منظور استانداردسازی محورهای اصلی استان وجود داشت، تصمیم گرفته شد که پروژه ارتقای جایگاه کمیسیون ایمنی راههای کشور در ۲ محور استان به طول ۲۴۵ کیلومتر اجرا شود.
محمود رضایی کوچی افزود: این ۲ محور شامل محور شیراز - دشت ارژن - قائمیه و کمربندی شیراز است که جزو محورهای مهم است که مطالعات و پژوهش مقدمات اجرای عملیات عمرانی در حوزه بهسازی و مسایل مربوط به ایمنی و استاندارد سازی در این ۲ محور صورت میگیرد.
وی ادامه داد: یک مشاور برای این طرح انتخاب شده و مطالعات اولیه صورت گرفته و دادههایی که مشاور اعلام کرده تجمیع و تبدیل به یک برنامه پروژه محور میشود که در این ۲ محور شاهد ارتقای ایمنی خواهیم بود.
مدیرکل پزشکی قانونی فارس هم گفت: برای اجرای صحیح پروژه ارتقای جایگاه کمیسیون ایمنی راههای کشور در استان نیاز است که زیرساختهای لازم برای این کار فراهم شود.
علیرضا درودچی گفت: این زیرساختها شامل زیرساختهای الکترونیک، ابنیه و همچنین نیروی انسانی خواهد بود تا در نتیجه اجرای آن شاهد کاهش حوادث جادهای و تلفات ناشی از آن باشیم.
او گفت: بحث جمع آوری اطلاعات و تحلیل آنها و اینکه چه اقدامی توسط هر یک از دستگاهها باید انجام شود مطرح شد و ما نیز در پزشکی قانونی استان به عنوان یکی از اعضای این کمیته امیدواریم بتوانیم در این زمینه با توجه به اینکه پایاترین و مطمئنترین اطلاعات توسط پزشکی قانونی ارایه میشود، همکاری داشته باشیم.
پروژه تحقیقاتی ارتقای جایگاه کمیسیون ایمنی راههای کشور با حمایت مالی صندوق ایمنی سازمان ملل متحد و به منظور ارتقای ایمنی راههای کشور به صورت آزمایشی و در یک شبکه ۲۴۵ کیلومتری در ۲ محور اصلی استان فارس انجام خواهد شد که با توسعه شاخصها و راهکارهای موثر کاهش تصادفات جادهای را به دنبال خواهد داشت.