مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی:

در سال گذشته، ۸۸ کارگروه مدیریت پسماند در خراسان رضوی برگزار شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: در سال ۱۴۰۱، ۸۸ کارگروه مدیریت پسماند در سطح استان خراسان رضوی با محوریت مدیریت پسماند و زباله گاه ها، برگزار شد.

مهدی اله پور مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: دوم اردیبهشت ماه هرسال روز جهانی زمین پاک است و از دوم تا هشتم اردیبهشت ماه نیز هفته ملی زمین پاک نامگذاری شده است که به همین بهانه هفته ملی زمین پاک امسال را با شعار سرمایه‌گذاری در زمین، توسعه بازیافت و بهره‌وری سبز گرامی میداریم.

وی افزود: هفته زمین پاک فرصتی است برای یادآوری نعماتی که زمین به ما بخشیده است؛ استحضار دارید که در سال ۱۳۸۳ قانون مدیریت پسماند تصویب شد و بر اساس آن، سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان ناظر عالی قانون مدیریت پسماند مشخص گردید و شهرداری ها، دهیاری‌ها و در حوزه پسماند‌های بین راهی، اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به عنوان مدیریت‌های اجرایی پسماند مشخص شد.

اله پور بیان کرد: همچنین متولیان حوزه مدیریت پسماند نیز مشخص شد و بر اساس قانون، اقداماتی در سطح استان خراسان رضوی به تبع کل کشور انجام گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: برابر قانون آیین‌نامه اجرایی در سال ۱۴۰۱، ۸۸ کارگروه مدیریت پسماند در استان خراسان رضوی برگزار شد.

وی تصریح کرد: ۱۲ جلسه در مرکز استان و ۷۶ جلسه در سطح شهرستان‌های استان با محوریت حوزه مدیریت پسماند، مدیریت زباله گاه ها، تعیین و مکان یابی زباله گاه‌ها و برنامه‌های اجرایی در حوزه پسماند برگزار گردید.

اله پور تاکید کرد: انتظار بر این است که هم مسئولین امر و هم مردم عزیز در اجرای اصل ۵۰ قانون اساسی و وظیفه حاکمیتی و عمومی که بر دوش همه ما است، حوزه مدیریت پسماند را جدی بگیریم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که به نوعی از چالش‌های اساسی در سطح کشور و استان ایجاد کرده است بحث پسماند‌ها است؛ و حداقل از منظر طبیعت و از منظر بصری، چهره خوب و خوشایندی را نخواهد داشت و قطعاً باعث بیماری‌های مختلفی در سطح زمین می‌شود.

وی گفت: عدم مدیریت پسماند و رهاسازی بدون برنامه ریزی آن‌ها در طبیعت و محیط زیست باعث آلودگی خاک و آلودگی آب رود‌ها خواهد شد؛ قطعا انتقال آن‌ها به بافت گیاهان و بافت حیوانات زنده استفاده انسان از آن‌ها این آلودگی‌ها و بیماری‌ها ممکن است منتقل شود و برای انسان‌ها مشکلات و بیماری‌هایی را ایجاد کند.

اله پور افزود: قطعاً این سلسله اقدامات و عوارضی که از حوزه عدم مدیریت پسماند اتفاق می‌افتد، یک چالش بزرگ و اساسی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: ما باید به سمتی حرکت کنیم که در قالب یک مکان محوری و یک مسئولیت اجتماعی، حداقل حوزه مدیریت پسماند را در خانه، محله و محیط پیرامونی که به انواع دلایل در آن قرار می‌گیریم، رعایت کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.