معاون ارزیابی انطباق استاندارد استان اردبیل گفت: طرح پایش کمی از ابتدای مهر ۱۴۰۱ در سطح استان در دو فاز بازرسی و آزمون از واحد‌های تولیدی و در سطح بازار شروع شده است.

حسین پور گفت: در این مدت تعداد ۱۲۷ فرآورده از واحد‌های تولیدی استان و تعداد ۲۴ فرآورده در سطح بازار متعلق به استان‌های دیگر از نظر وزنی و نشانه گذاری مورد ارزیابی قرار گرفته است.

معاون اداره کل استاندارد استان اردبیل با اشاره به اینکه از ۱۲۷ فرآورده مورد ارزیابی واحد‌های تولیدی استان، در ۳۲ درصد از نمونه‌ها موضوع کم‌فروشی محرز بوده است، تصریح کرد: به مواردی که درصد کمبود وزن و حجم آن‌ها زیر ۵/۰ درصد وزن نامی باشد، تذکر داده می‌شود و در مواردی که درصد کمبود وزن و حجم آن‌ها بیشتر از ۵/۰ درصد وزن نامی می‌باشد، ضمن اخطار به واحد و تعدد مراجعات نظارتی پس از آن جهت کنترل‌های بعدی، چنانچه نتایج بیش از ۵/۰ درصد کمبود را نشان دهد، با توجه به درصد کم فروشی در این آزمون ها، تعداد بهر تولید شده از هر شناسه تولید و قیمت مصرف کننده، میزان جریمه مشخص شده و جهت اعمال قانون به تعزیرات حکومتی ارجاع داده می‌شود.

حسین پور افزود: طرح پایش کمی محصولات پیش بسته بندی شده در ایام عید و ماه مبارک نیز به صورت هدفمند اجرا شده و خالص فروشی شیرینی، کیک، زولبیا و بامیه مورد پایش قرار گرفته است.

او یادآور شد: با توجه به محاسبه قیمت جعبه در تعیین قیمت شیرینی، قنادان موظف به صفر کردن وزن جعبه و خالص فروشی شیرینی می‌باشند و رعایت نکردن این موضوع کم فروشی بوده و واحد‌های متخلف در صورت رعایت نکردن وزن خالص به تعزیرات حکومتی معرفی می‌گردند.

معاون ارزیابی و انطباق استاندارد استان اردبیل خاطر نشان کرد: در همین راستا دوره‌های آموزشی و انتشار بروشور‌های آموزش و درج صحیح وزن و عدم کم‌فروشی برای همه مدیران واحد‌های تولیدی مدیران خط تولید آموزش داده شده است و مقرر شده ضمن رعایت استاندارد‌های ۱۶۳۸۱ و ۲۱۷۵۸ نسبت به حذف روادی‌های مندرج روی فرآورده و صحت وزن محصولات اقدام کنند.

حسین پور گفت: شهروندان درصورت مشاهده هرگونه موارد تخلف و کم‌فروشی، می‌توانند با شماره تلفن گویای ۱۵۱۷ و تلفن‌های ۳۳۷۴۱۱۵۷-۸ و یا سایت اداره کل استاندارد به آدرس ardabil.inso.gov.ir (در بخش ارتباط با ما) با اداره کل استاندارد استان اردبیل تماس حاصل فرمایند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.