نخستین اجلاس رسمی «ائتلاف برای میراث فرهنگی آسیا» با حضور معاون میراث فرهنگی کشورمان در شهر «شی ان» چین شروع به کار کرد.

علی دارابی، قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشورمان با حضور و سخنرانی در مراسم افتتاحیه نشست «ائتلاف برای میراث فرهنگی آسیا» که در شهر «شی ان» چین در حال برگزاری است، چهار پیشنهاد و راهکار را برای توسعه و حفظ میراث فرهنگی در میان شورای ائتلاف مطرح کرد که مورد تحسین و قدردانی شرکت کنندگان قرار گرفت.  

قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور با تأکید بر توسعه همکاری میان کشور‌های عضو برای تهیه پرونده ثبت اثر در فهرست میراث جهانی در حوزه میراث فرهنگی ملموس، ناملموس و طبیعی به صورت مشترک، ضرورت تشکیل مرکز اسنادی برای گردآوری، تدوین و ایجاد بانک اطلاعاتی آثار در حوزه‌های حقوقی و قانونی را یادآور شد.

او همچنین با اشاره بر لزوم همکاری فعال در عرصه مبارزه قاچاق اموال فرهنگی و تاریخی و استرداد آن‌ها به سرزمین مادری، انتقال تجارب موفق کشور‌های عضو به یکدیگر را ضرورتی انکار ناشدنی دانست.

دارابی در این نشست با اشاره به قدمت تاریخی ایران گفت: ایران یکی از مهم‌ترین کانون‌های میراث فرهنگی در جهان بوده که این موضوع مورد تایید صاحب نظران و پژوهشگران نیز قرار دارد.

او افزود: جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری، انتقال تجارب و همکاری در عرصه‌های موزه ایی و نمایشگاهی اعلام آمادگی می‌کند.
گفتنی است «ائتلاف» برای میراث فرهنگی آسیا توسط جمعی از کشور‌ها از جمله ایران بنیان گذاری شد.

اعضای موسس این ائتلاف عبارتند از: چین، ایران، ارمنستان، کامبوج، جمهوری دموکراتیک خلق کره، قرقیزستان، پاکستان، سوریه، امارات متحده عربی، یمن، آذربایجان، میانمار، سریلانکا و اعضای ناظرآن نیز شامل کشور‌های بنگلادش، سنگاپور، تاجیکستان، ازبکستان و ویتنام است.

این ساز و کار همکاریِ بین‌دولتی است که در راستای اجرای طرح آسیایی برای حفاظت از میراث فرهنگی که توسط کشور‌های آسیایی مطابق با اصول مشارکت داوطلبانه، برابری، احترام متقابل و منافع متقابل ایجاد شده است و هدف آن افزایش ظرفیتِ حفاظت و استفاده از میراث فرهنگی در و هماهنگی طولانی مدتِ حفاظت از میراث فرهنگی در سراسر آسیا همراه با توسعه‌ی اقتصاد، جامعه، فرهنگ، گردشگری و حفاظت از محیط زیست است. تقویت ارتباطات مستقیم مردم به مردم بین کشور‌های آسیایی، تسهیل کردن انتقال تمدن‌های آسیایی و ایجاد جامعه‌ای با آینده‌ی مشترک برای آسیا و مقر است.  

علی دارابی، قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور که برای شرکت در اجلاس «ائتلاف برای میراث فرهنگی آسیا» به چین سفر کرده، همچنین با لی کوین قائم مقام وزیر فرهنگ و گردشگری و رییس سازمان میراث فرهنگی جمهوری خلق چین دیدار و گفتگو کرد.

رییس سازمان میراث فرهنگی جمهوری خلق چین در این دیدار از توسعه روابط و مناسبات دو کشور در عرصه‌های میراث فرهنگی و گردشگری اعلام حمایت کرد و گفت: ایران و چین دو کشور با تمدن‌های کهن و تاریخی در آسیا هستند که باید همکاری‌های گسترده تری با یکدیگر داشته باشند.

لی کوین همچنین از اعلام آمادگی جمهوری اسلامی برای برگزاری نمایشگاه موزه‌ای در ایران قدردانی کرد و این گونه رویداد‌ها را گامی موثر برای توسعه دیپلماسی فرهنگی دانست.

قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور نیز با اشاره به پیشینه و تاریخ کهن میان دو ملت ایران و چین، گفت: روابط میان ایران و چین با سابقه و کهن بوده و پژوهشگران معتقدند که این مناسبات دوجانبه از «راه ابریشم» آغاز شده و خوشبختانه تا به امروز نیز پایدار بوده است.

دارابی با تأکید لزوم حمایت همه جانبه از این دستاورد عظیم فرهنگی، افزود: در صورت افزایش سطح تعاملات گردشگری، بسیاری از مشکلات در سایر حوزه‌های کاری دیگر نیز حل و فصل خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار